One Message For You from aturtur on Vimeo.
φανταστικό animation, σαν να μιλάει σε εμας που θεωρητικολογούμε ασυστόλως…
One Message For You from aturtur on Vimeo.
φανταστικό animation, σαν να μιλάει σε εμας που θεωρητικολογούμε ασυστόλως…
Μεγάλο μέρος των σχολίων στη διαβούλευση που έχει ανοίξει το Υπουργείο Εσωτερικών στο www.opengov.gr/ypes είναι δυστυχώς αποτέλεσμα παραπληροφόρησης. Kάποτε δε προδίδουν ότι οι γράφοντες δεν έχουν καν αναγνώσει αυτό το ίδιο το νομοσχέδιο που επικρίνουν ή λασπολογούν. Η αβάσιμη κινδυνολογία περί αλλοίωσης του έθνους και περί φυλετικής διαφοροποίησης, είναι απαράδεκτη σε μια δημοκρατία και κάποτε ποινικά κολάσιμη. Μπορεί να προκαλέσει μόνο θύματα βίας, δυσανεξίας, χειραγώγησης, απογοήτευσης και ματαίωσης από όλες τις πλευρές. Μέσα στην προσπάθεια δημιουργίας πόλωσης και όξυνσης μέσα από εμπρηστικές διαστρεβλώσεις, δαιμονοποιήσεις και ρατσιστικής έμπνευσης υστερίες, ακόμα και εκείνοι που τις εκφέρουν έχουν να χάσουν. Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις βρίσκονται σαφώς στο μέσο όρο (αν όχι λίγο κάτω από αυτόν) των υπόλοιπων ευρωπαϊκών χωρών και είναι εύλογες και δικαιολογημένες, όσο και επιφυλακτικές και προσεκτικές. Aξίζει λοιπόν να σημειώσουμε κάποια σημεία που χρήζουν προσοχής από ειδικούς και μη, από τους κατέχοντες πολιτικά αξιώματα αλλά και κυρίως τους απλούς πολίτες:
1- Σήμερα υπάρχει ήδη «αλλοίωση» του ‘δήμου’ στο βαθμό που για πολλά έτη εργαζόμενοι και τα παιδιά τους στη χώρα δεν έχουν κανένα απολύτως δικαίωμα να πουν τη γνώμη τους ακόμα και για το πού πρέπει να μπουν κάδοι καθαριότητας ή μια παιδική χαρά.
2- Αξίζει να αναλογιστούμε τι θα λέγαμε και πώς θα αντιδρούσαμε εάν έλληνες μετανάστες για δεκαετίες στην Αμερική, τη Γερμανία κλπ. είχαν δικαίωμα (υποχρέωση) μόνο να εργάζονται και όχι να λένε τη γνώμη τους, ούτε καν για ζητήματα που τους αφορούν άμεσα σε τοπικό επίπεδο. Ο κίνδυνος λοιπόν για την Ελλάδα δεν είναι εκείνος της «αλλοίωσης» της εθνική ομοιογένειας αλλά η αναβίωση ενός αποκρουστικού καθεστώτος ειλώτων και πληβείων. Στο δημοκρατικό σύστημα δεν χωρεί τέτοιος αποκλεισμός.
3- Το μεταναστευτικό και ο κώδικας ιθαγένειας έχουν αποδειχθεί εξαιρετικά προβληματικά και παρωχημένα, ακριβώς επειδή καμία κυβέρνηση δεν τα άγγιξε όταν έπρεπε. Αποτέλεσμα είναι σήμερα η Ελλάδα να βρίσκεται κάτω από όλες τις χώρες της ΕΕ των 27 στις σχετικές ρυθμίσεις. Ως τέτοια σήμερα το «μεταναστευτικό» βρίσκεται ενώπιόν μας ως γόρδιος δεσμός και χρήζει ανάλογων – όσο και νηφάλιων και δημοκρατικών – λύσεων.
4- Η απόδοση ιθαγένειας στους ανθρώπους με αποδεδειγμένα ισχυρούς δεσμούς με την Ελλάδα, έχει μέγιστο όφελος πρώτα απ’όλα για το σύνολο των Ελλήνων και κατόπιν για τους πολιτογραφηθέντες. Η ισότητα δικαιωμάτων ανάμεσα στους κατοίκους της χώρας που έχουν κτίσει παραγωγικά το κέντρο της ζωής τους και το μέλλον τους στην Ελλάδα, μόνο καλό μπορεί να κάνει σε όλους τους εργαζόμενους, ιδιαίτερα στη νέα γενιά, απέναντι σε φαινόμενα ανασφάλιστης ή επισφαλούς απασχόλησης, εκμετάλλευσης, ολιγαρχίας και κρίσης της δημοκρατίας. Η διατήρηση μεγάλου μέρους της εργατικής δύναμης σε επισφαλή θέση έχει προφανώς αρνητική επίπτωση σε όλους τους εργαζόμενους (ασφαλιστικά-εργασιακά δικαιώματα), ενώ συντηρεί τις ολιγαρχίες και τους ισχυρότερους που εμμέσως ή άμεσα εκμεταλλεύονται αυτήν την κατάσταση.
5- Γιατί λοιπόν ακριβώς εκείνοι που θα έπρεπε να προσβλέπουν στην υπηκοότητα ή το δικαίωμα ψήφου στις τοπικές εκλογές για τους μετανάστες να αντιδρουν σε αυτή τη μεταρρύθμιση; Η απάντηση ίσως βρίσκεται στην αρκετά παλιά (και ενίοτε δύσοσμη, βλ.«Βατοπέδιο») διαπλοκή ανάμεσα σε κομμάτι της πολιτικής τάξης και τους υπερπατριώτες και τους μονοπωλητές της εθνικής ταυτότητας με το αζημίωτο. Αυτή η πολιτική ομάδα από τα όρια του ‘κέντρου’ έως την ακροδεξιά είναι και εκείνη που σήμερα, επισείοντας την ανύπαρκτη απειλή σκιάχτρο της «αλλοίωσης της εθνικής ομοιογένειας», επιδιώκει να στρέψει τους λιγότερο ισχυρούς και λιγότερο ενημερωμένους – ή απλά χειραγωγημένους. Συχνά σε αντίθεση προς τα ίδια τους τα συμφέροντα για μια πιο δίκαιη κοινωνία. Ένα παράδειγμα: σε ποιον μπορεί να συμφέρει να μην έχουν δικαιώματα τα παιδιά μεταναστών όταν εισέρχονται στην αγορά εργασίας; η ευάλωτη θέση τους αποβαίνει σε βάρος ολόκληρης της νέας γενιάς ανεξαρτήτως ιθαγένειας που ανταγωνίζεται αυτό το χαμηλά αμειβόμενο και λιγότερο προστατευμένο από το νόμο εργατικό δυναμικό.
6- Η νηφάλια ρύθμιση (όπως εκείνη που πρότεινε η Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου http://www.hlhr.gr) που εκτιμά την πραγματική ένταξη του πολιτογραφηθέντα στην ελληνική κοινωνία καθώς και τη δυνατότητά του να συμμετάσχει ενεργά και ουσιαστικά στην ελληνική πολιτική κοινότητα, σύμφωνα με τις θεμελιώδεις δημοκρατικές αρχές οι οποίες την διέπουν, είναι επαρκής για να κατευναστούν οι, κατά τη γνώμη μας αβάσιμοι, φόβοι ‘αυτόματης’ απόδοσης ιθαγένειας.
7- Επιπλέον το προτεινόμενο σχέδιο νόμου επιδέχεται ουσιαστικών βελτιώσεων που θα βοηθήσουν την εφαρμογή του στην πράξη, αποφεύγοντας ασάφειες:
– Δεν είναι σαφής η σκοπιμότητα της ρύθμισης για συμμετοχή στις τρεις πρώτες τάξεις υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Θα μπορούσε να είναι οποιεσδήποτε τρεις τάξεις του Δημοτικού. Εξαιρείται επίσης ένα σημαντικό κομμάτι για το οποίο έχουν επενδυθεί δημόσιοι πόροι: οι μετανάστες που έχοντας μεταναστεύσει ανήλικοι και έχοντας φοιτήσει λίγα έτη (λιγότερα των έξι) και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση αποφοιτούν από ελληνικά πανεπιστήμια. Θα ήταν δοκιμη μια ρύθμιση ως εξής: “…το τέκνο αλλοδαπών που έχει φοιτήσει για έξι τουλάχιστον έτη σε ελληνικό εκπαιδευτικό ίδρυμα στην Ελλάδα.”
– χρειάζεται να καλυφθούν οι περιπτώσεις γονικής μέριμνας από τρίτους (και όχι τους γονείς). Αυτό μπορεί να καταστεί σαφές και ερμηνευτικά αλλά θα βοηθούσε η διαζευκτική αναφορά “των γονέων ή των ασκούντων τη γονική μέριμνα στην Ελλάδα”.
– η παρ.2 του 1Α είναι δόκιμο να δίνει τη δυνατότητα πολιτογράφησης με την πλήρωση των προϋποθέσεων που αναφέρονται και όχι μετά από το 18ο έτος της ηλικίας των παιδιών. Εϊναι προβληματικό να τα διατηρεί στην αναμονή της απονομής αυτού του δικαιώματος για δεκαετίες (για περίοδο δηλαδή μεγαλύτερη ακόμα και για τους μη γεννηθέντες ή μεταναστεύσαντες ανήλικους στη χώρα) οδηγώντας σε διακρίσεις και δυχεραίνοντας τελικά την ίδια την εφαρμογή του νέου κώδικα ιθαγένειας στην κοινωνία.
– η ρύθμιση για νόμιμη διαμονή είναι εύλογη σε έναν κώδικα ιθαγένειας. Ωστόσο, ενόψει πολύχρονης προβληματικής πολιτικής αδειών διαμονής, πολλοί έχουν εκπέσει της νομιμότητας ή δεν έχουν συνεχή νόμιμη διαμονή όχι με δική τους ευθύνη. Μπορεί, διατηρώντας τη ρύθμιση εδώ για νόμιμη διαμονή, να προστεθεί μια μεταβατική διάταξη μόνο για την πρώτη εφαρμογή του νέου νόμου που να προβλέπει για ένα περιορισμένο χρόνο – κυρίως με στόχο τη λεγόμενη μιάμιση γενιά – τη δυνατότητα υποβολής αίτησης πολιτογράφησης μόνο με το στοιχείο της πραγματικής (και όχι αναγκαστικά συνεχούς και νόμιμης) διαμονής και των αποδεδειγμένων δεσμών με τη χώρα όπως και της ένταξης στην ελληνική κοινωνία.
– Η προϋπόθεση της εν τοις πράγμασι πενταετούς συνεχούς διαμονής μέσα από μεταβατικές διατάξεις ειδικά για την παρούσα «μιάμιση» και «δεύτερη» γενιά μεταναστών (παιδιά που μετανάστευσαν ανήλικα ή γεννήθηκαν) που έχουν βρεθεί εκτός νομιμότητας λόγω του προβληματικού συστήματος αδειών διαμονής που ισχύει έως σήμερα, είναι απαραίτητη για την πολιτογράφηση ακριβώς του δυναμικού κομματιού της νέας γενιάς που έφερε το ζήτημα της ιθαγένειας των παιδιών των μεταναστών στη δημόσια συζήτηση και νομιμοποίησε την αναγκαιότητα και σκοπιμότητα της διεύρυνσης της ιδιότητας του Έλληνα πολίτη.
– ο περιορισμός του δικαιώματος του εκλέγεσθαι, ελληνική πρωτοτυπία εάν ψηφιστεί ως έχει, μπορεί να αποβεί εξαιρετικά προβληματικός στην πρακτική εφαρμογή του. Κινδυνεύει να δημιουργήσει δημότες 2 κατηγοριών, ενώ μπορεί να οδηγήσει και σε πρακτικά προβλήματα νομιμοποίησης και διαδικασίας (πχ. δυσχέρεια στον ορισμό αντιδημάρχων αλλά και νομιμοποίηση δημάρχων) εκεί όπου οι ιδανικότεροι και πλέον ψηφισμένοι σύμβουλοι μπορεί να είναι αλλοδαποί. Αν και η Ελλάδα δυστυχώς δεν έχει ακόμη επικυρώσει τη Διεθνή Σύμβαση για τη συμμετοχή των Μεταναστών στη Δημόσια Ζωή μπορεί τουλάχιστον να μη βλάψει τη δημοκρατική της συνοχή αποδίδοντας ίσα δικαιώματα πολιτικής συμμετοχής στους επί μακρόν διαμένοντες (όπως άλλωστε υποδεικνύει και η σχετική οδηγία 2003/109/ΕΚ)
– To ύψος του παραβόλου πρέπει να είναι αναλογικό ως προς το κόστος των ανάλογων επιτροπών και των επιπλέον διαδικασιών που απαιτούνται. Λόγω του συμβολισμού του σε πολλές χώρες δεν είναι υψηλότερο από το χαρτόσημο για την έκδοση ενός δελτίου ταυτότητας. Εάν διατηρηθεί στα 1000 € τότε είτε λειτουργεί αποτρεπτικά, είτε με εισπρακτική λογική αφαίμαξης μιας οικογένειας, κάτι που δεν αρμόζει στην οικοδόμηση σχέσης κράτους-πολίτη και μάλιστα στην πρώτη ανάλογη συναλλαγή του υπό πολιτογράφηση με τη διοίκηση. Ως εκ τούτου το παράβολο επείγει να μειωθεί με βάση την εκτίμηση της επιβάρυνσης της διοίκησης για την εξέταση των αιτήσεων πολιτογραφησης Ένα αναλογικό παράβολο ενδέχεται να κυμαίνεται ανάμεσα στα 50-200€.
8- Αξίζει να δούμε και να διαβάσουμε προσεκτικά το νόμο. Αξίζει να φανταστούμε μια νέα ελληνική κοινωνία.
Η ιδιότητα του πολίτη στην Ελλάδα και στην Ευρώπη
Το κύριο επιχείρημα όσων κινδυνολογούν επεισείοντας απειλές «αλλοίωσης» του πληθυσμού από την την ευχερέστερη απόδοση ιθαγένειας στα παιδιά των μεταναστών και τους γονείς τους είναι ότι απειλείται η εθνική «ομοιογένεια».
Αυτό το επιχείρημα αγνοεί ότι η Ελλάδα, όπως και κάθε σύγχρονο έθνος-κράτος, έχει ιδρυθεί, μετασχηματιστεί και εξελιχθεί μέσα από συγκλίσεις διαφορετικών τοπικών και περιφερειακών πολιτισμικών ταυτοτήτων και ότι ο καθένας μας κουβαλάει έναν πλούτο από εντελώς διαφορετικές εθνοτικές, συνειδησιακές και κοινωνικές ταυτότητες.
Επίσης αποκρύπτει ότι η επίκληση μιας υποτιθέμενης ενιαίας και μονολιθικής «εθνοθρησκευτικής ομοιογένειας» και μάλιστα μέσα από δεσμούς αίματος που παραμένουν ευδιάκριτοι ως ευθεία γραμμή ανά τους αιώνες, δεν είναι παρά ένας μύθος που αποτέλεσε πάντα εργαλείο αποκλεισμού και διακρίσεων με δυσμενείς συνέπειες για το συλλογικό συμφέρον και όχι μόνο για τα άμεσα και ορατά του θύματα. Αν ο μύθος αυτός ευσταθούσε, τότε η μοναδικότητα αυτής της γωνιάς της υφηλίου θα συγκέντρωνε το έκπληκτο ενδιαφέρον γενετιστών και μελετητών του DNA.
Αντιθέτως, σε κάθε ιστορική περίοδο οι κάτοικοι της επικράτειας αναγνώρισαν εαυτούς γύρω από ένα σύνολο κοινών πεποιθήσεων και, συχνά θρησκευτικής και πολιτιστικής, συνείδησης. Έτσι σε κάθε εποχή, το ‘δίκαιο του αίματος’ και η ιθαγένεια με βάση ένα κοινό ‘γένος’ δεν είναι παρά ‘δίκαιο του εδάφους΄ (πολίτες=κάτοικοι) που στη διαδικασία αναγνώρισης και οικοδόμησης μιας κοινής εθνικής και πολιτισμικής ταυτότητας μετατρέπεται σε δίκαιο του αίματος (πολίτες=κάτοικοι με κοινή ‘καταγωγή’ και ‘θρησκεία’).
Συχνά αυτή η ταυτότητα καθοριζόταν σε σχέση με τους άλλους και στα πλαίσια συγκρούσεων και πολέμων. Σήμερα, όπου τουλάχιστον σε αυτήν την ήπειρο, οι θρησκευτικοί πόλεμοι είναι απίθανοι, οι κάτοικοι της χώρας που επιθυμούν να ενταχθούν παραγωγικά σε μια πολιτική ενότητα και συλλογικότητα μπορούν να αναγνωριστούν γύρω από συνταγματικές αξίες της αξιοπρέπειας, της πλήρους πολιτικής και κοινωνικής συμμετοχής, τις ελευθερίες, τα δικαιώματα και το στόχο της κοινωνικής ισότητας, σε ένα δημοκρατικό κράτος δικαίου.
Αν δούμε πώς οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες έχουν αναπτύξει τις δικές τους πολιτικές ιθαγένειας και πολιτογράφησης θα διαπιστώσουμε ότι οι σχεδόν όλες τους έχουν προβλέψει μια λιγότερο ή περισσότερο ευνοϊκή πρόσβαση της δεύτερης γενιάς μεταναστών στην ιθαγένεια. Η πλειοψηφία τους (2 στις 3 ευρωπαϊκές χώρες) παραχωρεί την ιθαγένεια σε όσους γεννήθηκαν στη χώρα είτε αυτόματα με τη γέννηση (25%) είτε μετά από 3 έτη (22%) ή 5 έτη (19%). Η Ελλάδα είναι πλέον η μόνη χώρα που δεν προβλέπει κάποια ειδική ρύθμιση για τους μετανάστες δεύτερης γενιάς για πρόσβαση στη δυνατότητα να γίνουν έλληνες πολίτες πριν από τους γονείς τους. Ακόμα και οι υπόλοιπες χώρες με αυστηρές προϋποθέσεις (Αυστρία, Ιταλία, Κύπρος) προβλέπουν ευνοϊκότερους όρους πρόσβασης στη μακρά διαμονή και ειδικές ρυθμίσεις για τη δεύτερη γενιά).
Αντίστοιχα, ένας μεγάλος αριθμός ευρωπαϊκών χωρών (11: 41%) χορηγεί στην 1η γενιά μεταναστών την ιθαγένεια σε λιγότερα από 5-6 χρόνια και 14 χώρες σε 8-10 χρόνια.
Όταν εφαρμοστεί η πρόσφατη διακήρυξη του Πρωθυπουργού κ.Παπανδρέου δεν πρόκειται να συμβεί κάτι το συνταρακτικό, αλλά απλά η Ελλάδα θα εναρμονίσει τις πολιτικές της ιθαγένειας κάπου κοντά στο μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην εποχή της νέας μετανάστευσης.
Ωστόσο, ακόμα και αν παραχωρηθεί η ιθαγένεια αυτή θα παραμείνει νεκρό γράμμα εάν δεν συνοδεύεται από την αποτελεσματική εφαρμογή της νομοθεσίας κατά των διακρίσεων και από συμμετοχικές δομές, αντάξιες σε μια δυναμική και αναπτυσσόμενη ελληνική κοινωνία.
Γι αυτό χρειάζεται χορήγηση του καθεστώτος μακράς διαμονής στους εκατοντάδες χιλιάδες διαμένοντες πάνω από πέντε και δέκα χρόνια στην Ελλάδα – συμπεριλαμβανομένης της λεγόμενης «μιάμιση» γενιάς – το δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι στις δημοτικές εκλογές, και η ενίσχυση και συμμετοχή των οργανώσεων μεταναστών σε έναν πραγματικά δημοκρατικό δημόσιο εθνικό διάλογο για τη μετανάστευση.
Εκλέγειν και εκλέγεσθαι στις τοπικές εκλογές: Μετά από χρόνια ξενοφοβικής μεταναστευτικής πολιτικής η Ελλάδα συγκαταλέγεται ανάμεσα στη μικρή μειοψηφία των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που εμποδίζουν τη συμμετοχή όλων μεταναστών στη δημόσια ζωή. Στις μισές ευρωπαϊκές χώρες οι μετανάστες ψηφίζουν, ενώ στο 18% ψηφίζουν, αλλά και εκλέγονται στις τοπικές εκλογές. Η απουσία δυνατότητας συμμετοχής στις τοπικές εκλογές, αποτελεί ένα σοβαρό δημοκρατικό έλλειμμα κυρίως για τις χώρες εκείνες στις οποίες οι μετανάστες αποτελούν ένα σημαντικό κομμάτι του εργατικού δυναμικού, της χειρωνακτικής εργασίας και των υπηρεσιών. Με άλλα λόγια όταν εκατοντάδες χιλιάδες ή εκατομμύρια ζουν και εργάζονται σε μια χώρα αλλά δεν έχουν λόγο στη διαχείριση των κοινών και σε αποφάσεις που τους αφορούν τότε υπάρχει πρόβλημα. Η δημοκρατική συμβίωση απειλείται από την εκμετάλλευση ενός εργατικού δυναμικού χωρίς πολιτικά δικαιώματα – αλλά και υποχρεώσεις – και οι κοινωνικές εντάσεις καραδοκούν ως νομοτελειακή συνέπεια.
Το πρόβλημα είναι ακόμη μεγαλύτερο στις χώρες εκείνες όπου ούτε η ιθαγένεια χορηγείται εύκολα στους μετανάστες 1ης γενιάς. Με εξαίρεση την Τσεχία και την Πολωνία, που έχουν ανάλογα αρνητικές πολιτικές ιθαγένειας και πολιτικής συμμετοχής, αλλά δεν φιλοξενούν σημαντικούς αριθμούς μεταναστών, όλες οι υπόλοιπες χώρες σε ένα από τα δύο πεδία (ιθαγένειας ή εκλέγειν-εκλέγεσθαι σε τοπικές εκλογές) παρέχουν δικαιώματα είτε πολιτικής συμμετοχής, είτε πρόσβασης στην ιθαγένεια. Μόνον η Ελλάδα και η Κύπρος είναι απόλυτα αρνητικές, αδικαιολόγητα ως προς το βαθμό παραγωγικής συμμετοχής του μεταναστευτικού δυναμικού στην οικονομία και κοινωνία τους.
Όταν παραχωρηθεί το δικαίωμα ψήφου στους μετανάστες μακροχρόνιας διαμονής στην Ελλάδα η Ελλάδα απλά θα ενταχθεί στην πλειοψηφία των δημοκρατικών χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου οι μετανάστες ψηφίζουν και εκλέγονται στις δημοτικές εκλογές.
Πολιτική συμμετοχή και διαβούλευση: Το πρόβλημα της Ελλάδας που ανέδειξε η έρευνα για την Ένταξη των Μεταναστών (Migration Policy Index) είναι ότι οι πολιτικές της για τη μετανάστευση δεν περιέχουν την παραμικρή διέξοδο για δημοκρατική συμμετοχή και για δικαιώματα στους μετανάστες παρά την πολυετή παραγωγική τους συμβολή στην κοινωνία και οικονομία.
Χώρες με κλειστές πολιτικές ιθαγένειας για την 1η γενιά παρέχουν ευνοϊκότερους για τη 2η γενιά, ή δίνουν τη δυνατότητα ψήφου στις τοπικές εκλογές ή για συμμετοχή σε δημόσια διαβούλευση για θέματα που τους αφορούν (μεταναστευτική πολιτική). Αντίθετα ακόμη και στο τελευταίο αυτό τομέα η Ελλάδα συγκαταλέγεται ανάμεσα στη μειοψηφία των χωρών που δεν «ακούν» θεσμικά τους μετανάστες, αλλά και δεν χρηματοδοτούν τις οργανώσεις τους.
Όταν οι οργανώσεις μεταναστών και των δικαιωμάτων τους κληθούν να συμμετάσχουν στην Επιτροπή Κοινωνικής Ένταξης των Μεταναστών, από την οποία έως σήμερα αποκλείονται σκανδαλωδώς, χρηματοδοτώντας τις κυριότερες εξ αυτών, τότε η Ελλάδα απλά θα πράξει το αυτονόητο, όπως και η μεγάλη πλειοψηφία των χωρών της ΕΕ στοχεύοντας στη δημόσια νομιμοποίηση των πολιτικών και στην κοινωνική συνοχή και δικαιοσύνη.
Νέες ρεαλιστικές και γενναίες πολιτικές ιθαγένειας και πολιτικής δημοκρατικής συμμετοχής των μεταναστών, τόσο με το δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι, όσο και με την πλήρη και ισότιμη συμμετοχή στη δημόσια ζωή και διαβούλευση για τα κοινά αγαθά και τους νόμους, δεν είναι παρά μια επιτακτικά αναγκαία ρήξη με φοβικές και ανιστόρητες μεταναστευτικές πολιτικές. Γιατί σε μια ραγδαία εξελισσόμενη και γόνιμη κοινωνία και νέα γενειά αξίζει ένα κράτος που εκτιμά και στηρίζεται στους ανθρώπινους πόρους της και δεν φοβάται να ξαναφανταστεί την πολιτική της συγκρότηση.
Πηγή στατιστικών στοιχείων: Migrant Integration Policy Index, http://www.integrationindex.eu
Οι παραπάνω διαπιστώσεις μας καλούν να στηρίξουμε με εποικοδομητική κριτική το νέο νομοσχέδιο και να προωθήσουμε την πληρέστερη κοινωνική και πολιτική ένταξη των αλλοδαπών συμπολιτών μας στην ελληνική κοινωνία και δημοκρατία.
Μίλτος Παύλου,
Διευθυντής Εθνικού Παρατηρητηρίου του Ρατσισμού και της Ξενοφοβίας
ΕΝΩΣΗ-ΚΕΜΟ/i-RED
Άννα Τριανταφυλλίδου,
Επίκουρη Καθηγήτρια, Δημοκρίτειο Πανεπιστημίο Θράκης,
Κύρια Ερευνήτρια ΕΛΙΑΜΕΠ
σίγουρα όχι και τα πιο ριζοσπαστικά αιτήματα ως προς τη μετανάστευση και τη κρατική διαχείριση, αλλά και σίγουρα νηφάλιες και προοδευτικές διαπιστώσεις.
Υπογράψτε αν συμφωνείτε εδώ
Ετικέτες Technorati: συλλογή υπογραφών, ΚΕΜΟ, ΕΛΙΑΜΕΠ, σχέδιο νόμου
http://performingtheworld.org/
The sponsors of Performing the World 2010 are the East Side Institute for Group and Short Term Psychotherapy and the All Stars Project, Inc. For decades, both organizations have worked to create a performance-oriented culture and community, in conscious and direct relationship to progressive social change. Our activities involve all neighborhoods and social strata in New York City, and have created an international network of connections.
For PTW 2010, we ask performance activists and scholars to reflect on and address the political aspects of their performance work; at the same time, we invite social change activists to reflect on and address the performance aspects of their political activities. We are looking for proposals —for panels, workshops, performances, demonstrations, installations, etc. — that address this overarching question.
Performing the World 2010 will be a three-day “performance of conversation” with people from all over the world — scholars and researchers; teachers, therapists, social workers and community organizers; doctors and other health workers; theatre and other performance artists; union activists and business leaders; economists and political activists — on the subject of performance and the transformation of the individual, the community, and the world.
Τι καλύτερες ευχές μου για την περίοδο των γιορτών και για ό,τι επιθυμείτε την επόμενη χρονιά.
Με περισσότερη μουσική, μεγαλύτερες απολαβές (σε μας τη γενιά των 700 ευρώ), καλύτερες και φθηνότερες συναυλίες, καλούς φίλους και φίλες, πολύ γέλιο.
good stuff!
Στα πλαίσια της θεατρικής παράστασης SHOOT/GET TREASURE/REPEAT του Mark Ravenhill, παρουσιάζεται στο ΣΥΝΕΡΓΕΙΟ, μία σειρά εικαστικών εκθέσεων με θέμα τον πόλεμο και την δημοκρατία ανά τον κόσμο. Εκεί
που οι προσφυγικοί καταυλισμοί του Λιβάνου συναντούν τις φαβέλες της Αργεντινής αλλά και τη ζωή των προσφύγων μέσα στην ίδια μας την πόλη.
CIUDAD OCULTA / ΚΡΥΦΗ ΠΟΛΗ
VILLA 15: Η επονομαζόμενη “Κρυφή Πόλη” (Cuidad Oculta) μία από τις πολλές φτωχογειτονιές
του Μπουένος ‘Αιρες.
Η Μ.Κ.Ο. Αμάκα, η Μ.Κ.Ο. PH15 και η εταιρεία παραγωγής POLYPLANTITY, παρουσιάζουν για πρώτη φορά στην Ελλάδα φωτογραφίες τραβηγμένες από τα παιδιά που ζουν στις παραγκουπόλεις της μεγάλης πρωτεύουσας της Αργεν
ινής. Τριάντα ασπρόμαυρες φωτογραφίες ταξίδεψαν πάνω από τον Ατλαντικό για να μας μεταφέρουν στη σκληρή πραγματικότητα των συνθηκών διαβίωσης των παιδιών της Νότιας Αμερικής. Τα ίδια τα παιδιά, στο ρόλο φωτογράφων εκφράζουν με την προσωπική τ
υς ματιά, μια νέα προοπτική.
LAHZA: A Moment
Η ζωή των προσφυγικών
καταυλισμών των Παλαιστινίων στο Λίβανο, μέσα από τα μάτια
των παιδιών. Mία ιδιόμορφη έκθεση φωτογραφίας, σε
συνεργασία με το Λιβανέζικο ΜΚΟ Zakira.
Μία ομάδα από φωτογράφους, καλλιτέχνες και εθελοντές παρέδωσαν μαθήματα και μοίρασαν 500 κάμερες μίας χρήσεως σε 500 παιδιά.
Μέσα από τις φωτογραφίες τους, τα παιδιά έδειξαν στον κόσμο την καθημερινή τους ζωή στους προσφυγικούς καταυλισμούς του Λιβάνου. Οι φωτογραφίες τους αξίζουν περισσότερο από χίλιες λέξεις.
H έκθεση είναι αφιερωμένη στο να προσφέρει σε αυτά τα παιδιά τη δυνατότητα της έκφρασης σε σχέση με τα δικαιώματά τους, την υγεία, την εκπαίδευση και τις ευκαιρίες για το μέλλον και ταυτόχρονα να φέρει στο φώς στιγμιότυπα από τη ζωή τους.
STATION Athens
Βίντεο, φωτογραφίες και εικαστικά έργα από την Emilija Skarnulyte, τη Διεθνή Αμνηστία και την ομάδα νεαρών προσφύγων των εργαστηρίων art therapy των Μ.Κ.Ο. ΑΜΑΚΑ και ΠΟΛΥΠΛΑΝΗΤΗ: ‘Ο Σταθμός μου’.
Οκτώ έφηβοι που πρόσφατα έφτασαν στην Ελλάδα από διαφορετικά μέρη του κόσμου (Ιράν, Μπαγκλαντές, Πακιστάν, Σομαλία, Ακτή του Ελεφαντοστού, Αφγανιστάν) συνεργάζονται στο στήσιμο μίας έκθεσης με υλικό που έχει προκύψει από τα εργαστήρια κοινωνικής ένταξης ‘Ο Σταθμός μου’. Με ήχο, εικόνα αλλά και μέσω της τέχνης, επικοινωνούν, εκφράζουν τους προβληματισμούς τους και μοιράζονται τα όνειρά τους.
Η έκθεση επίσης περιλαμβάνει φωτογραφίες από την Διεθνή Αμνηστία. Το φωτογραφικό υλικό αποτυπώνει στιγμές των ανθρώπων που ζουν σε συνθήκες φτώχειας και διακρίσεων, στερούμενοι το δικαίωμα στη σωματική ακεραιότητα, στην υγεία, στη στέγαση, στην ενημέρωση, στην ισότητα ενώπιον του νόμου, σε μιά δίκαιη δίκη. Στερούμενοι την Αξιοπρέπεια.
Τα εγκαίνια των εκθέσεων θα πραγματοποιηθούν την Τετάρτη 16 Δεκεμβρίου 2009, ώρα 19:00, στο ΣΥΝΕΡΓΕΙΟ και θα περιλαμβάνει μουσικές του κόσμου από το σχήμα ‘MARE YIEM’ καθώς και ομιλίες από τα παιδιά των εργαστηρίων της έκθεσης STATION Athens.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
ΣΥΝΕΡΓΕΙΟ: Κολωνού 31, Μεταξουργείο (ΜΕΤΡΟ Μεταξουργείου)
ΩΡΑΡΙΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ:
Δευτέρα: 19.30 – 21.30
Πέμπτη – Κυριακή: 20.00 – 21.15.
(Είσοδος δωρεάν)
ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΕΚΘΕΣΕΩΝ: Αριστοτέλης Καρανάνος, Αλεξάνδρα Σίαφκου
ΧΟΡΗΓΟΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: OMIKRON RADIO
ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ: ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΜΝΗΣΤΙΑ
ΧΟΡΗΓΟΣ: PASSIONAL
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Για την ΠΟΛΥΠΛΑΝΗΤΗ:
Αγγέλα Κυριακού
Διεύθ. Παραγωγής
210 – 3632764, 698-1802544
mail@polyplanity.com
Για την ΑΜΑΚΑ:
Καλαφάτη Δάφνη
6937117747
amaka.arte@gmail.com
ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
Ο κυρίαρχος επιστημονικός λόγος, δηλαδή ο Λόγος των Ειδικών εδώ και αιώνες αναπαράγεται μονοδιάστατα σε πολλούς κλάδους, μέσω και της εξαναγκαστικής σιωπής των υποκειμένων στα οποία αναφέρεται. Αυτό παρατηρείται συστηματικά στους κλάδους της Υγείας, της Ψυχολογίας, της Ψυχιατρικής, της Κοινωνιολογίας αλλά και αλλού. Προκύπτει και αναπαράγεται μέσα από τις μονοδιάστατες επιστημονικές θεωρίες, πρακτικές και μεθοδολογικές προσεγγίσεις. Προκύπτει μέσα από την αντικειμενοποίηση της ιστορίας, των κοινωνικών διεργασιών, της ανθρώπινης ύπαρξης και εμπειρίας και την ανάδειξη της δήθεν ουδετερότητας της επιστήμης. Προκύπτει από την συρρίκνωση αυτής της εμπειρίας — όταν δεν συνάδει με την εκάστοτε αντίληψη για το «φυσιολογικό», το «υγιές», το «κανονικό»— σε συμπτώματα, την κατηγοριοποίηση και ταξινόμησή της, τις πρακτικές που εφαρμόζονται και που προσβάλουν πολλές φορές την ανθρώπινη αξιοπρέπεια ασκώντας ψυχολογική ή και φυσική βία όπως στην Ψυχολογία ή την Ψυχιατρική και τους θεσμούς που αυτή αναπαράγει. Η διαρκής αναπαραγωγή αυτού του επιστημονικού Μονόλογου, η κυριαρχία του και η συστηματική διάχυσή του στο κοινωνικό σώμα είναι στην ουσία μια πολιτική πρακτική που υπηρετεί μια συγκεκριμένη ιδεολογία. Μια ιδεολογία που αναπαράγει το κυρίαρχο σύστημα και παρεμποδίζει την ακύρωση των μηχανισμών περιθωριοποίησης.
Στα πλαίσια του παραπάνω προβληματισμού, της ανατροπής του επιστημονικού μονολόγου και της ανάδειξης του Λόγου των Αποκλεισμένων, το Πρόγραμμα Προαγωγής Αυτοβοήθειας σας προσκαλεί
την Παρασκευή 13/11/2009, στις 18.00 στην αίθουσα 106 του νέου κτιρίου της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. στο μάθημα του Κοινωνικού Αποκλεισμού του τμήματος Ψυχολογίας του Α.Π.Θ. Στο μάθημα αυτό θα διδάξουν οι κύριοι ΓΙΑΝΝΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ και ΦΑΡΜΑΚΗΣ ΜΗΝΑΣ, ιδρυτικά μέλη της Πανελληνίας Επιτροπής (Πρώην) Χρηστών και Επιζώντων της Ψυχιατρικής.
με τις YAEL GERSHONI, MA και SAVIONA CRAMER, MSW, Επόπτριες – Εκπαιδεύτριες Αφηγηματικής Θεραπείας του Κέντρου DULWICH Αφηγηματικής Θεραπείας της Αυστραλίας και του Ινστιτούτου PARTNER BARCAI του Tel Avi.
Θεματική:
Τα ζευγάρια έρχονται στη θεραπεία με προβληματικές ιστορίες για τη σχέση τους και για την ταυτότητά τους ως άνθρωποι. Στην Αφηγηματική θεραπεία, δεν ενδιαφερόμαστε μόνο για τον προσδιορισμό των προβλημάτων αλλά και για το πώς θα βοηθήσουμε τα ζευγάρια να διαπραγματευτούν συνεργατικά εκείνες τις κατευθύνσεις ζωής που είναι προτιμώμενες για αυτά.
Στη δουλειά μας, κοιτάζουμε την ταυτότητα των ανθρώπων σαν ένα έργο το οποίο αναπτύσσεται μέσα στη σχέση. Πιστεύουμε ότι η ταυτότητα δεν είναι μία εσωτερική κατάσταση αλλά κατασκευάζεται μέσα στη διαδικασία του «σχετίζεσθαι» με τον άλλο.
Αναζητούμε τρόπους ώστε να δημιουργήσουμε εκείνον τον χώρο που θα δώσει στα ζευγάρια τη δυνατότητα να βρουν τις προτιμώμενες κατευθύνσεις στη ζωή τους. Επιθυμούμε να κάνουμε δυνατό για τους ανθρώπους να διατυπώσουν τις αξίες τους, τα όνειρά και τις ελπίδες τους ώστε να γίνουν περισσότερο τα πρόσωπα που θέλουν να είναι μέσα στη σχέση και να δημιουργήσουν την προτιμώμενη ιστορία της σχέσης τους.
Ακόμη ενδιαφερόμαστε να ξεδιπλώσουμε το ευρύτερο πλαίσιο των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα ζευγάρια, ένα πλαίσιο το οποίο μερικές φορές δεν είναι καταρχήν ορατό από αυτά. Αυτό το πλαίσιο μπορεί να περιλαμβάνει συγκεκριμένους κοινωνικούς τρόπους συζήτησης (“discourses”) για το φύλο, για τη δύναμη κ.α. καθώς και κοινωνικές προσδοκίες και κριτήρια κανονικότητας για το πώς θα πρέπει να είναι τα ζευγάρια.
Στο σεμινάριο θα μιλήσουμε για συγκεκριμένες Αφηγηματικές Πρακτικές όπως:
o η εξωτερική μαρτυρία,
o η επανατοποθέτηση,
o η εξωτερίκευση,
o το «απόν αλλά εννοούμενο»,
o η «σχεσιακή ταυτότητα»,
o η κλιμάκωση στην ανάπτυξη των προτιμώμενων ιστοριών.
Πρόγραμμα:
Αμφιθέατρο Τοπογράφων, Πολυτεχνείο, Θεσσαλονίκη
Κτίριο Τοπογράφων, Θεσσαλονίκη
Σάββατο: 11.00 π.μ. – 7.00 μ.μ.
Κυριακή: 10.00 π.μ. -5.00 μ.μ.
Πληροφορίες:
Αδάμ Χαρβάτης, Ψυχολόγος, MSc, PhD, ψυχοθεραπευτής
Τηλ. 6974-361096, fax 2371021916
Μail: adamharvatis@gmail.com
Εγγραφή μέχρι 20 Οκτωβρίου:
150 € (για επαγγελματίες)
90 € (για φοιτητές/τριες)Εγγραφή μετά τις 20 Οκτωβρίου:
180 € (για επαγγελματίες)
100 € (για φοιτητές/τριες)Παρακαλούμε μετά την πληρωμή στην τράπεζα αποστείλατε στο παραπάνω fax ή e-mail αίτηση με τα στοιχεία σας (ονοματεπώνυμο, επάγγελμα, φορέα από τον οποίο προέρχεστε – εφόσον δεν είστε ιδιώτης- καθώς και διεύθυνση, ΠΟΛΗ, τηλέφωνο και e-mail) καθώς και ένα αντίγραφο του καταθετηρίου
Αριθμ. Λογαρ. Τράπεζας:
EUR 5276-041172-065 Τράπεζα Πειραιώς
*SOS. Παρακαλούμε αναγράψτε στο καταθετήριο το όνομά σας
Λίγα λόγια για τις εκπαιδεύτριες για το σεμινάριο:
Η YAEL GERSHONI, MA, και η SAVIONA CRAMER, MSW είναι Αφηγηματικές Θεραπεύτριες και Διαπιστευμένες Επόπτριες Συζυγικής και Οικογενειακής Θεραπείας. Εργάζονται και συνεργάζονται στο Ισραήλ ως μέλη του Ινστιτούτου Partner Barcrai του Tel Aviv. Είναι συνεργαζόμενες εκπαιδεύτριες Αφηγηματικής Θεραπείας στα διεθνή εκπαιδευτικά προγράμματα του Κέντρου Dulwich της Αδελαΐδας της Αυστραλίας, του επιστημονικού κέντρου που δημιούργησε και εξέλιξε την αφηγηματική θεραπείας.
Το σεμινάριο θα περιλαμβάνει εισηγήσεις, DVDs από τη δουλειά του Michael White με ζευγάρια, προσομοιώσεις, παιχνίδια ρόλων και προσωπικές ασκήσεις.
Στο σεμινάριο θα υπάρχει μετάφραση στα ελληνικά.
Θα δοθεί στους συμμετέχοντες βεβαίωση από το Κέντρο Dulwich Αφηγηματικής Θεραπείας της Αυστραλίας.