Άρθρα

Πώς το Facebook κατέστρεψε τις σχέσεις και τους χωρισμούς (αναδημοσίευση από το TVXS)

Πριν το 2003 το να γνωρίζεσαι, να βγαίνεις ραντεβού ή ακόμη και να έχεις σχέση με κάποιον/α ήταν αρκετά δύσκολο. Μετά το 2003 έγινε ακόμη πιο δύσκολο, γιατί έκανε την εμφάνισή του το Facebook. Μαζί του εμφάνισε και μια σωρεία νέων εμποδίων, αμήχανων συζητήσεων και αδιευκρίνιστων καταστάσεων. «Μπορώ, άραγε, να παραδεχτώ ότι ξέρω τι έκανες (βασιζόμενος στις φωτογραφίες σου) πριν βγούμε ραντεβού;»«Θα έπρεπε να γνωριστούμε στο Facebook πριν βγούμε ραντεβού;».Αυτά είναι κάποια από τα ερωτήματα που πλέον απασχολούν τους ενδιαφερόμενους. Η δυσκολία να κανονίσει κάποιος ραντεβού στην εποχή του Facebook δεν είναι στο μυαλό του. Ερευνητές βρήκαν ότι η συγκεκριμένη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης έχει αλλάξει, ή τουλάχιστον έχει αντίκτυπο, στην διαμόρφωση όχι μόνο των σχέσεων, αλλά και του χωρισμού – ή ακόμη και τις δυσκολίας του χωρισμού. Επιμέλεια: Νίκος Μίχος

 

 
«Πραγματικά έχω εκπλαγεί με το πόσο πραγματικό αντίκτυπο έχει το Facebook στις ρομαντικές σχέσεις», δηλώνει η Γκαλένα Ρόντς, κλινική ψυχολόγος στο Πανεπιστήμιο του Ντένβερ. «Και θεωρώ ότι το Facebook παίζει πολύ μεγαλύτερο ρόλο τόσο στην διαμόρφωση της σχέσης όσο και στον χωρισμό από αυτήν».
 
Μια διδακτορική φοιτήτριά της, η Γκρέτσεν Κέλμερ, είχε παρατηρήσει ότι η σελίδα κοινωνικής δικτύωσης και ο ρόλος της στις ρομαντικές σχέσεις είχε απασχολήσει τα ΜΜΕ, χωρίς όμως να έχει γίνει κάποια έρευνα που να προσφέρει στοιχεία τεκμηρίωσης για αυτό. Προς έκπληξή της, βρήκε ότι ο τρόπος με τον οποίο οι χρήστες του Facebook παρουσίαζαν την σχέση τους – μέσω δυνατοτήτων όπως η ανανέωση του πεδίου της σχέσης στο προφίλ ή επιλογή φωτογραφίας μαζί με τον σύντροφό τους σαν κεντρική φωτογραφία – ερμηνευόταν ανάλογα με το βάρος της δέσμευσης των δυο συντρόφων.  
 
Πιο συγκεκριμένα, όσοι είχαν ως φωτογραφία του προφίλ μια μαζί με τον σύντροφό τους ή ήταν καταχωρημένοι ότι βρίσκονται «σε σχέση», είχαν περισσότερες πιθανότητες να παραμείνουν μαζί και λιγότερες να έχουν απατήσει ο ένας τον άλλο. Επίσης, όπως παρατήρησε η Κέλμερ, αυτοί παρουσίασαν σε μικρότερο ποσοστό τάσεις «παρακολούθησης προφίλ εναλλακτικών συντρόφων».
 
Σε κάθε φάση της σχέσης, ακόμη και πριν καλά – καλά ξεκινήσει ή όταν χρειαζόταν αυτή να λήξει, το Facebook γεννούσε ένα σωρό εμπόδια και αμήχανες συζητήσεις, που προηγουμένως δεν υπήρχαν στον ζοφερό κόσμο των σχέσεων.«Υπάρχει πολύ μικρότερη δομή στις σχέσεις πλέον. Τα πουλόβερ με τα ονόματα ή τα δαχτυλίδια της σχολικής τάξης, είναι πράγματα που δεν προσφέρει το Facebook», λέει η Κέλμερ.
 
Προσωπική κατάσταση: Υποχρεωτικό πεδίο
 

Η ιδέα του να «παρακολουθήσεις στενά τον επίδοξο σύντροφο μέσω του Facebook», δεν είναι κάτι νέο. Αλλά οι επιπτώσεις της ενδελεχούς εξέτασης κάθε παραμέτρου της ζωής του συντρόφου, ακόμη παραμένουν άγνωστες.
 
Προηγούμενες μελέτες πάνω σε αυτή την συμπεριφορά είχαν χαρακτηρίσει το φαινόμενο αρνητικό. Οι πιο πρόσφατες έδειξαν ότι συνήθως παρακολουθείται ο σύντροφος για να αφαιρεθεί το όποιο συναίσθημα αβεβαιότητας από την σχέση. Αλλά η αβεβαιότητα μπορεί να αποτελεί και το πιο ενδιαφέρον κομμάτι και όταν κάποιος καταφέρνει να διεξάγει μια λεπτομερή έρευνα για τον σύντροφό του, πιθανότατα να ξεχάσει όλο το ωραίο άγχος που είχε πριν το ραντεβού, και να καταλήξει να λέει: «γεια σας πεταλουδίτσες και ενθουσιασμέ! Ξέρω τα πάντα για εκείνον!».
 
Για τις σχέσεις που έχουν περάσει από το παράξενο σημείο του να γνωρίζουν κάποιον στο Facebook πριν τον γνωρίσουν την πραγματική ζωή, η ίδια η πλατφόρμα δημιουργεί άλλα προβλήματα. «Έχω δει ζευγάρια να μαλώνουν για την ταυτότητά τους στο Facebook – για το κατά πόσο θα επιλέξουν ή όχι το «σε σχέση»», δηλώνει η Ρόντς.
 
Η έρευνα της Κέλμερ έδειξε ότι μεγαλύτερο πρόβλημα δημιουργούσαν αυτά που δεν έκανε κάποιος στο προφίλ του. Ασήμαντα πράγματα, όπως το να επιλέξει κανείς φωτογραφία με τον σύντροφό του ή να αλλάξει την προσωπική του κατάσταση, έδειχναν πόσο αφοσιωμένος είναι ο ένας στον άλλο στην πραγματική ζωή. Η ίδια διαχωρίζει τους ανθρώπους σε δυο κατηγορίεςσε αυτούς που λένε ότι «είναι απλά το Facebook» και σε εκείνους που το λαμβάνουν πολύ σοβαρά υπόψιν.
 
Στο Facebook οι σχέσεις πρέπει να προσαρμοστούν μέσα σε ένα φτωχό μενού επιλογών, και η συμπλήρωση αυτών των πεδίων ήταν κάτι, που πριν το Facebook, δεν απασχολούσε κανένα ζευγάρι. Πλέον κανείς δεν ξέρει πως να συμπεριφερθεί στην διαδικτυακή πλατφόρμα, πριν την πραγματική γνωριμία και πως μετά.Και δεν έχει επηρεαστεί μόνο το κομμάτι του τύπου «μ’ αρέσεις – έλα να κάνουμε παιδιά». Έχει επηρεαστεί και ο βαθμός δυσκολίας του χωρισμού.
 
Διαδικτυακός χωρισμός
 

«Ο κόσμος νιώθει μεγαλύτερη υποχρέωση και πίεση, από φίλους και οικογένεια, να μείνει με τον σύντροφό του όταν έχει χρησιμοποιήσει κοινές φωτογραφίες και έχει αλλάξει την προσωπική του κατάσταση», λέει η Κέλμερ. «Έτσι δημιουργείται η τάση να αντιμετωπίζονται αυτά ως λανθασμένη επιλογή».
 
«Η ιδέα ότι η ραγισμένη κόκκινή καρδιά εμφανίζεται σε εκατοντάδες ενημερώσεις φίλων και γνωστών, με τον συνεπαγόμενο σχολιασμό «Θεέ μου, τι συνέβη;» μπορεί κάποιες φορές να αναβάλει το αναπόφευκτο», δηλώνει η ίδια θεωρώντας ότι κάτι τέτοιο θα αποτελούσε έναν ανασταλτικό παράγοντα σε κάποιον που θέλει να χωρίσει.
 
Οι πρώην σε ακολουθούν παντού
 

«Το Facebook σου δίνει ένα ανοιχτό παράθυρο στην ζωή του πρώην σου», δηλώνει η Ροντς. «Κάποιες φορές αυτή η συνεχής επαφή μπορεί να αποβεί επιβλαβής δεδομένου ότι ξέρεις πως λειτουργεί ο άλλος», συμπληρώνει.
 
Σε μια πρόσφατη έρευνα, η κοινωνική ψυχολόγος Τάρα Μάρσαλ, του Πανεπιστημίου Μπρουνελ, αποδείχθηκε ότι το να παραμείνει κανείς φίλος με τον πρώην σύντροφό του στο Facebook, μπορεί να οδηγήσει σε αρνητικά αισθήματα από τον χωρισμό, συναισθηματική φόρτιση, και σεξουαλική επιθυμία για τον πρώην σε σημείο προσμονής της. Έτσι το να χωρίσει κανείς στην πραγματική ζωή δεν είναι πια αρκετό. Θα πρέπει να τελειώσει την σχέση και στο Facebook.
 
«Έχουν γίνει πολλές έρευνες που έδειξαν ότι το να κρατάς κρυφή επαφή με τον πρώην σύντροφο μέσω του Facebook, έχει αρνητικές συνέπειες. Κάποιοι θεωρούν ότι μπορεί να παραμείνουν έτσι μαζί με τον σύντροφό τους. Αλλά η παρακολούθηση του προφίλ του πρώην τους κρατά συνδεδεμένους με εκείνον και με μια σχέση του παρελθόντος», δηλώνει η Μάρσαλ.

 

δημοσιεύτηκε στο TVXS: tvxs.gr/node/109176 

Επαγγελματικοί Κατάλογοι: Εργαλείο ή κούραση;

Η συμμετοχή σε επαγγελματικούς καταλόγους παρουσίασης και διαφήμισης (Πχ Χρυσός Οδηγός, κλπ) παρουσιάζεται ως αναγκαία για τους επαγγελματίες που επιθυμούν να φαίνεται η δραστηριότητά του. Είναι όμως έτσι; Και είναι ωφέλιμο τελικά; 

Στα 3 χρόνια που λειτουργεί το γραφείο, με έχουν προσεγγίσει (συνήθως επιθετικά, κάνοντας στοχευμένο marketing) πολλοί πωλητές τέτοιων υπηρεσιών για να διαφημίσουν το προϊόν τους, δηλαδή την καταχώρηση σε έναν επαγγελματικό κατάλογο. Μια περίδο ιδίως, λάμβανα ένα τέτοιο τηλέφωνο τη μέρα. Έκαναν προώθηση υπηρεσιών, ζητούσαν επαγγελματική συνάντηση για να μιλήσουμε για τις υπηρεσίες τους και τα οφέλη για μένα, ακόμη και έκαναν κάποια κόλπα για να με χρεώσουν. Αυτή είναι η “επιστήμη του marketing” και δυστυχώς παίρνει ευρήματα και ιδέες και από τη ψυχολογία

Υποψιάζομαι βέβαια, ότι είχε δοθεί τότε μια επιχορήγηση για την ηλεκτρονική επιχειρηματικότητα και όλοι οι κομπιουτεράδες βαυκαλίζοντας ότι θα φτιάξουν τον μεγαλύτερο επαγγελματικό κατάλογο. Οι χρεώσεις για την καταχώρηση δε, ήταν τελείως αυθαίρετες, με ποικίλα πακέτα ανάλογα με την εταιρεία. Μια υπηρεσία μάλιστα, χρέωνε 20 ευρώ για τον κούριερ που θα σου έφερνε ένα χαρτί με τους κωδικούς ώστε να φτιάξεις μόνος σου το λογαριασμό σου. 

Κανένας πελάτης αυτά τα 3 χρόνια δεν απευθύνθηκε σε μένα βρίσκοντας τα στοιχεία μου από τους επαγγελματικούς καταλόγους – περισσότερο από το website με έβρισκαν. Ελάχιστα λινκς επίσης ήρθαν στην ιστοσελίδα μου από κάποιον επαγγελματικό κατάλογο. Κανένα δεν υλοποιήθηκε σε συνεργασία.  

Η καταχώρηση σε έναν επαγγελματικό κατάλογο πιστεύω ότι είναι κατάλοιπο μιας άλλης εποχής, πριν από το world wide web. Τότε που η αγορά υπηρεσιών και προϊόντων ήταν αχανής (ιδίως στην Αθήνα) και χρειαζόσουν κάποιον “οδηγό” για να σου δείξει το δρόμο σε ένα κατάστημα, ή κάποιο έμπιστο άτομο να σου συστήσει έναν επαγγελματία που εμπιστευόταν.

Πλέον, με την αύξηση χρήσης του internet, πρέπει να αναπτυχθούν και συστήματα εμπιστοσύνης & φήμης, για να μπορεί να υπάρχει αναφορά, επιλογή και εμπιστοσύνη σε έναν αχανή όγκο δεδομένων, υπηρεσιών και προϊόντων. Αν και μάλλον, η offline εμπιστοσύνη και οι στόμα-με-στόμα συστάσεις δεν θα σταματήσουν να καθορίζουν τις επιλογές μας.

Ως εκ τούτου, αποφάσισα να σταματήσω τελείως να ασχολούμαι με επαγγελματικούς οδηγούς και καταλόγους. Αν και υποψιάζομαι, βάσει του σταματήματος των προωθητικών τηλεφωνημάτων που παίρνω, ότι αυτή η αγορά πέθανε. Για εκείνους που αποδέχονται ότι υπάρχει ένα “αόρατο χέρι” που ρυθμίζει την αγορά, τις τιμές κλπ, η αγορά υπηρεσιών & η κρίση ξέβρασε, ή κατέστησε παρωχημένους, τους καταλόγους επαγγελματιών.

Αν είσαι πωλητής/πωλήτρια τέτοιων υπηρεσιών και διαβάζεις αυτό το άρθρο, παρακαλώ πολύ να μην με ξαναενοχλήσεις με την προώθηση του προϊόντος σου.  

Για τις υπηρεσίες μου, θεωρώ σημαντικότατη τη συμπερίληψη σε ομο-επαγγελματικούς καταλόγους, όπως το e-psychology.gr, psychologein.sciblogs.com, και στον κατάλογο των ελευθέρων επαγγελματιών του Συλλόγου Ελλήνων Ψυχολόγων, που είναι ο επιστημονικός σύλλογος που είμαι γραμμένος.

Προφανώς, η ιστοσελίδα μου επιτρέπει την άμεση παρουσίαση των υπηρεσιών που προσφέρω. Η σχετική σελίδα στο facebook παρουσιάζει όχι μόνο τις πληροφορίες, αλλά επιτρέπει και την άμεση αλληλεπίδραση με τους ανθρώπους.  

Επίσης, με την έναρξη της συνεργασίας μου με το ΕΤΑΑ, είμαι και στον χάρτη και στον κατάλογο συμβεβλημένων ψυχολόγων Αττικής. 

Πιστεύω δε, ότι οι οικογένειες που αναζητούν ψυχολογική & επαγγελματική βοήθεια, εκεί πρέπει να στρέφονται πρώτα, στους συμβεβλημένους επαγγελματίες – αν υπάρχουν – στα ασφαλιστικά τους ταμεία, και μετά στους Επιστημονικούς Συλλόγους Επαγγελματιών (όπως ο ΣΕΨ ή ο Πανελλήνιος Ψυχολογικός Σύλλογος). 

Επίσης, επειδή είναι μια νέα & σύγχρονη υπηρεσία, αποφάσισα να δοκιμάσω στο δωρεάν διάστημα δοκιμής και το doctoranytime.gr, αλλά αν δω ότι δεν είχα καμία παραπομπή ή συνεδρία από αυτό, θα αποχωρήσω.

Γιατί ένα εργαλείο ούτε πρέπει να μας κουράζει ή να μας αποσπά από τη δουλειά που το θέλουμε να κάνει, ούτε να μας στοιχίζει ο κούκος αηδόνι χωρίς ανταπόδωση.     

Ημερίδα για τον Ανοιχτό Διάλογο στο Βόλο (6/10) με τον J.Seikkula

Σας ενημερώνουμε ότι ο Ξενώνας Βραχείας Παραμονής Ενηλίκων «ΑΡΙΑΔΝΗ» του Γενικού Νοσοκομείου Βόλου διοργανώνει Hμερίδα στο Βόλο, στις 6 Οκτωβρίου του 2012 με θέμα :

Η ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΑΝΟΙΚΤΟΥ ΔΙΑΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΨΥΧΩΣΗ- ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ, ΔΟΜΕΣ ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ.

Ο Ανοιχτός Διάλογος είναι μια από τις σύγχρονες προσεγγίσεις στην αντιμετώπιση της ψύχωσης και όχι μόνο. Χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1986 στη Φιλανδία, για να περιγράψει το σύνολο της θεραπείας που εστιάζεται στο οικογενειακό και κοινωνικό δίκτυο. Σύμφωνα με την σχετική επιστημονική βιβλιογραφία (Seikkula et. al., 2006) τα αποτελέσματα της εφαρμογής της συγκεκριμένη προσέγγισης είναι εντυπωσιακά, καθώς το 80% των νέων ψυχωτικών ασθενών είναι ελεύθερο συμπτωμάτων μετά από 5 χρόνια και το 85% επιστρέφει στη δουλειά του, ενώ η χρήση νευροληπτικών περιορίζεται στο 1/3 των ασθενών.

Το σημείο εκκίνησης της προσέγγισης είναι η γλώσσα της οικογένειας , η οικοδόμηση ενός διαλόγου μεταξύ των συμμετεχόντων με τη δημιουργία , μιας νέας συνδυασμένης γλώσσας με τη ψυχωτική εμπειρία που μέχρι σήμερα δεν είχε καταφέρει ποτέ να μπει σε λέξεις. Ο ασθενής , η οικογένεια και το κοινωνικό δίκτυο προσκαλούνται να συμμετάσχουν από την αρχή στις συναντήσεις και να περιγράψουν με τη δική τους γλώσσα τη δική τους φωνή , το δικό τους τρόπο τις δυσκολίες τους.

Στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στο Γ.Ν. Βόλου, μέρος του προσωπικού του Ψυχιατρικού Τομέα εκπαιδεύτηκε στην ανωτέρω μέθοδο το 2009 σε ένα πρόγραμμα διάρκειας 180 ωρών, που έγινε με τη συνεργασία Φιλανδών και Ελλήνων εκπαιδευτών και αποτελούσε συνέχεια ενός πρώτου εκπαιδευτικού προγράμματος στην οικογενειακή – συστημική θεραπεία διάρκειας 500 ωρών

  1. Σάββατο 6/10/2012, Ανοικτή Ημερίδα στο Αμφιθέατρο ΚΟΡΔΑΤΟΥ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στο Βόλο, με εισηγητές τους προαναφερόμενους καθώς και άλλους καλεσμένους εισηγητές από την Ελλάδα.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

 

9.00-9.30 Εγγραφές

9.30-9.45 Έναρξη- Χαιρετισμοί :Μιχάλης Δικαιάκος Ψυχίατρος, Διευθυντής Ψυχιατρικού Τομέα του Γ. Ν. Βόλου, Διευθυντής ΚΨΥ Βόλου,

9.45- 10.30 Jaakko Seikkula Ph.D.Καθηγητής Ψυχοθεραπείας στο Πανεπιστήμιο Jyvaeskylae της Φινλανδίας: Παρουσίαση της προσέγγισης του Ανοιχτού Διαλόγου

Συντονίστρια: Φ. Μουρελή Ψυχίατρος, Ομαδική Αναλύτρια, Οικογενειακή Ψυχοθεραπεύτρια

10.30-11.15 Werner Scheutze Ψυχίατρος – Ψυχοθεραπευτής / Δ/ντής Ψυχιατρικού Τομέα του Νοσοκομείου Havelland Γερμανίας: Παρουσίαση του Ανοιχτού Διαλόγου ως μέθοδο προσέγγισης στο Ψυχιατρικό Τομέα του Νοσοκομείου Nauen, Havelland στη Γερμανία

Συντονιστής: Γ. Γκόλτσιος Ψυχολόγος- Ψυχοθεραπευτής, Επιστημονικά Υπεύθυνος Ξενώνα Βραχείας Παραμονής Ενηλίκων «Αριάδνη»

11.15-12.00 Διάλειμμα-καφές

12.00-13.00 Στρογγυλό Τραπέζι: Απόπειρα εφαρμογής του Ανοιχτού Διαλόγου στο Γενικό Νοσοκομείο Βόλου

Ξενώνας «Αριάδνη» Μαυρομάτη Κατερίνα ΠΕ Νοσηλεύτρια-Σεβλιανού Αριστέα Κοινωνική Λειτουργός, τελειόφοιτη μετεκπαίδευσης στην Συστημική Οικογενειακή Θεραπεία-Γιάνης Γκόλτσιος Ψυχολόγος

Κέντρο Ψυχικής Υγείας Καμπούρης Ηλίας Ψυχίατρος-Μωραίτου Ιωάννα Ψυχολόγος, Οικογενειακή Θεραπεύτρια-Καρκαλή Σωτηρία Κοινωνική Λειτουργός

Γραφείο Ψυχολόγων Γ.Ν. Βόλου Πάντζιου Κατερίνα Ψυχολόγος, τελειόφοιτη μετεκπαίδευσης στην Συστημική Οικογενειακή Θεραπεία– Σεβλιανού Αριστέα Κοινωνική Λειτουργός

Συντονίστρια: Σ. Μάρκου- Τσαγκαράκη Οικογενειακή Θεραπεύτρια, Επόπτρια, Εκπαιδεύτρια

Συζητητές: Σ. Μάρκου, J. Seikkula, W.Scheutze

13.00- 14.30 Διάλειμμα-γεύμα

14.30-16.00 Στρογγυλό τραπέζι: Οι κρίσεις, οι άνθρωποι, οι ομάδες τους, οι θεραπείες.

Ομιλητές: Μ. Δικαιάκος Ψυχίατρος, Γ. Νικολαΐδης Ψυχίατρος, Διευθυντής Δ/νσης Ψυχικής Υγείας Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού

Συντονίστρια: Μ. Χατζηελευθερίου Διευθύντρια Παιδοψυχίατρος, Κέντρου Ψυχικής Υγείας Βόλου

Συζητητές: Φ. Μουρελή, J. Seikkula, W. Scheutze

16.00-16.30 Διάλειμμα-καφές

16.30-18.00 Στρογγυλό τραπέζι: Η εμπειρία του Ανοιχτού Διαλόγου. Η επέκταση του μοντέλου. Προς τα πού οδεύει; Με τι συναντιέται;

Ομιλητές: Φ. Μουρελή, J. Seikkula, W. Scheutze

Συντονίστρια: Ε. Τσέλιου Επίκουρη Καθηγήτρια Π.Τ.Π.Ε Παν/μιο Θεσσαλίας

ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΗΜΕΡΙΔΑΣ

Εκπαίδευση στη Συστημική Θεραπεία Ζευγαριών (1 έτος)

Η εκπαίδευση στη συστημική θεραπεία ζευγαριών απευθύνεται σε επαγγελματίες ψυχικής υγείας και θα ξεκινήσει το φθινόπωρο του 2012. Μπορεί κάποιος να την παρακολουθήσει στην Αθήνα (6 τριήμερα) ή στη Θεσσαλονίκη (2 τριήμερα και 6 διήμερα) ανάλογα με τον τόπο διαμονής του.

Η εκπαίδευση αυτή είναι χρήσιμη για όποιον δουλεύει θεραπευτικά/συμβουλευτικά όχι μόνο με ζευγάρια, αλλά και με άτομα, οικογένειες, παιδιά κτλ.

Οι εκπαιδευόμενοι μαθαίνουν μέσα από μια συνεχή εναλλαγή θεωρίας και πρακτικής: παιχνίδια ρόλων, εποπτεία περιπτώσεων, ασκήσεις αυτογνωσίας και παρακολούθηση ζωντανών συνεδριών.

Θέματα θεωρητικά: μοντέλο συντροφικής κρίσης, αυτονομία-συντροφικότητα, εξουσία, σεξουαλικότητα, εξωσυζυγικές σχέσεις, μεταβατικές φάσεις, σχέση με τις οικογένειες καταγωγής, χωρισμός-διαζύγιο (προβλήματα των παιδιών), σύνθετες οικογένειες κ.ά.

Θέματα μεθοδολογίας: πρώτη συνάντηση, τεχνικές ερωτήσεων, γενεόγραμμα, διαμόρφωση θεραπευτικής σχέσης και διαδικασίας, σκέψεις για παρεμβάσεις, προσανατολισμός στα αποθέματα, αναθέσεις για το σπίτι, βραχεία θεραπεία εστιασμένη στη λύση, μεταφορές, γλυπτά, διαμεσολάβηση κ.ά.

Βασική βιβλιογραφία: Βιργινία Ιωαννίδου (2012) Η τέχνη της συντροφικής ζωής. Αθήνα: Γνώση.

Διαθέσιμο στα βιβλιοπωλεία: Πρωτοπορία, Ιανός, Πολιτεία (και ηλεκτρονικά www.protoporia.gr).

Εκπαιδεύτρια: Βιργινία Ιωαννίδου, ψυχολόγος, υπεύθυνη του Ινστιτούτου Συστημικής Θεραπείας Θεσσαλονίκης (www.istt.gr).

Προϋποθέσεις συμμετοχής: Ολοκληρωμένες σπουδές σε κάποιο ψυχοκοινωνικό επάγγελμα, επαγγελματική εμπειρία δύο ετών και επαγγελματική δραστηριότητα, στο πλαίσιο της οποίας να είναι δυνατή η συμβουλευτική δουλειά με ζευγάρια ή με άτομα που η δυσκολία τους να μπορεί να ιδωθεί από την οπτική της θεραπείας ζευγαριών.

Για οποιαδήποτε πληροφορία μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα www.istt.gr και να επικοινωνήσετε με την κ. Ιωαννίδου στα τηλέφωνα: 2310-286489 και 6944-367046.

 

Καλοκαιρινές Διακοπές!

 

Από τη Δευτέρα 16 Ιούλη κλείνουμε για καλοκαιρινές διακοπές ως τις αρχές Σεπτέμβρη. 

Αν και η ιστοσελίδα αυτή θα ανανεώνεται, συνεδρίες δεν θα πραγματοποιούνται, και θα μπορούμε μόνο να επικοινωνήσουμε για να προγραμματίσουμε μια συνεδρία στια αρχές Σεπτέμβρη, καθώς θα συμμετέχω στο Διεθνές συνέδριο έρευνας για την Εφηβεία, στις Σπέτσες. 

Επίσης, από το Σεπτέμβρη ξεκινά και η συνεργασία με το ασφαλιστικό ταμείο του Ε.Τ.Α.Α., για την παροχή συνεδριών ψυχοθεραπείας στους ασφαλισμένους του. 

Συστημικό Σεμινάριο για τις Εξαρτήσεις

ΕΞΑΡΤΗΣΗ:

Από τη ΧΡΟΝΙΑ ΥΠΟΤΡΟΠΙΑΖΟΥΣΑ ΝΟΣΟ στη ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΥΠΑΡΞΙΑΚΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ;

Μια συστημική ματιά στις εξαρτήσεις

 

Η εμπλοκή των ναρκωτικών στις σχέσεις είναι η έκφραση αυτής της ατέρμονης αναζήτησης των ορίων ανάμεσα σε έναν κόσμο που δεν περιέχει παρά σχέσεις ακατάλυτες και σε ένα σύμπαν που περιέχει δεσμούς που μπορεί να διαρραγούν.

 

Στο σεμινάριο αυτό θα προσεγγίσουμε το φαινόμενο της εξάρτησης από τη σκοπιά της Συστημικής Θεραπείας. Θα δούμε πώς στήνεται ο θεραπευτικός χορός των δύο ειδικών : του ανθρώπου με πρόβλημα εξάρτησης και του θεραπευτή.

Θα δούμε γιατί η ομάδα των συνομιλήκων έχει ελάχιστη ή και καθόλου επιρροή όταν η οικογένεια παραμένει ισχυρή, πώς γίνεται η επιλογή του συμπτώματος της εξάρτησης, ποιες σκέψεις και δράσεις την ενισχύουν, πώς αξιοποιούνται τα τελετουργικά της εξάρτησης. Θα μιλήσουμε για την ελεγχόμενη χρήση και την πλήρη αποχή, θα αναλύσουμε έννοιες όπως ψευδοεξατομίκευση, τριγωνοποίηση, αφιέρωση, οριοθέτηση, απώλεια και πένθος.

Μέσα από το γενεόγραμμα, τα γλυπτά, την τεχνική της εξωτερίκευσης, τελετές προσδιορισμού και άλλες ασκήσεις θα δούμε πώς δουλεύουμε με τις οικογένειες και τα αδέλφια των ανθρώπων με πρόβλημα εξάρτησης. Κυρίως, θα δούμε την εξάρτηση ως μια προσπάθεια «λύσης» που αξίζει αναγνώρισης.

Το σεμινάριο απευθύνεται κατά σειρά προτεραιότητας σε συστημικούς-οικογενειακούς θεραπευτές, σε εκπαιδευόμενους στη συστημική-οικογενειακή θεραπεία, σε επαγγελματίες ψυχοκοινωνικών υπηρεσιών, σε φοιτητές ψυχοκοινωνικών σχολών και (εφόσον υπάρχουν θέσεις) σε άλλους ενδιαφερόμενους.

 

Οργάνωση / Συντονισμός /δηλώσεις συμμετοχής : Παπαμιχαήλ Παναγιώτα, ψυχολόγος, συστημική θεραπεύτρια, 6973680066, verapapamix@yahoo.gr

 

Ημερομηνίες : Μία Παρασκευή το μήνα, ώρες 19.30 – 21.45, στις ημερομηνίες :

28/9, 19/10, 16/11, 07/12/2012, 18/1, 15/2, 15/3, 12/4, 17/5 και 14/6/2013

 

Τόπος : Μπόταση 80, Πειραιάς

 

Κόστος : 25 ευρώ για κάθε συνάντηση, 15 ευρώ για φοιτητές

Ομάδα Αυτομόρφωσης: Κάνοντας κριτικά ψυχοθεραπεία

Πρόταση:

Από τον Οκτώβριο υπάρχει η σκέψη να ξεκινήσει για πρώτη χρονιά, πειραματικά, μια ομάδα αυτομόρφωσης και συζήτησης, ώστε να γίνει μια συλλογική προσπάθεια γνωριμίας με το λόγο μιας κριτικής προσέγγισης στην πρακτική της ψυχοθεραπείας ή/και της συμβουλευτικής, αλλά και ευρύτερα στην πρακτική των ψυ-ειδικών.

Η κριτική προσέγγιση νοείται, εν συντομία, ως θεωρία & πρακτική για κοινωνική αλλαγή, δικαιοσύνη, ισότητα των ανθρώπων.

 

Σκεπτικό:

Η προτεινόμενη αυτή ομάδα φιλοδοξεί να αποτελέσει μια ΖΕΑ, μια βυγκοτσκιανή Ζώνη Εγγύτερης Ανάπτυξης για ανθρώπους που ασχολούνται με τη ψυχοθεραπεία & τις ψυ-επιστήμες (επαγγελματίες & φοιτητές/τριες). Με το δικό μας ρυθμό, να αναπτύξουμε τις δεξιότητές και τις γνώσεις μας σε ένα διάλογο με την κριτική προσέγγιση ο οποίος γειώνεται στην πραγματικότητα της ψυ-πρακτικής στην Ελλάδα της κρίσης.

Η προσέγγιση αυτή ομαδικής αυτομόρφωσης θεμελιώνεται στην παράδοση των ανεξάρτητων ερευνητικών σεμιναρίων, στην προσπάθεια για τη συγκρότηση ενός εναλλακτικού χώρου/χρόνου υποβοηθούμενης αυτο-εκπαίδευσης, που θα ξεφεύγει από την ασφυκτική ειδίκευση και τον εργαλειακά κατευθυνόμενο χαρακτήρα των θεσμικών (πανεπιστημιακών) σπουδών, ενώ θα επιτρέπει ταυτόχρονα την εμβάθυνση σε γνωστικά πεδία των ψυ-επιστημών, έξω από το χειραγωγικό σύστημα των ΜΜΕ και του ψυχο-πάζαρου.

 

Οργάνωση:

Προτείνονται 2 δομές:

α) Ομάδα μελέτης & βιωματικής ανάπτυξης μέσω της συμμετοχικής παραγωγής της γνώσης και το διάλογο με τη θεωρία

β) ομάδα αλληλοεποπτείας μέσω της παρουσίασης/συζήτησης περιπτώσεων & εμπειριών

 

Θέματα (ανάλογα με τις ανάγκες/επιθυμίες της ομάδας):

 

  • αποδόμηση ψυχοπαθολογίας – κινήματα αυτοβοήθειας – hearing voices

     

  • Vygotsky & East Side Institute (social therapy).

     

  • οικολογικές ιδέες & ψυχοθεραπεία:

    • αειφορία (permaculture)

    • οικοψυχολογία

    • αυτοποίηση (autopoiesis) – ανθεκτικότητα (resilience) – ανάδυση δομών (emergence)

     

  • αφηγηματική – συνεργατικών γλωσσικών συστημάτων – διαλογική ψυχοθεραπεία

     

  • feminist – just therapy – transformative family therapy (cultural competence model)

     

  • έρευνα δράσης – συμμετοχική έρευνα δράσης – συν-έρευνα

     

 

Πληροφορίες:

  • Η ομάδα θα διεξαχθεί εφόσον έχουν δηλωθεί τουλάχιστον 5 συμμετοχές μέχρι τις 26/9

  • 2 απογεύματα το μήνα – 3,5 ώρες

  • Απαραίτητη η καλή γνώση αγγλικών για την βιβλιογραφία

  • δίνεται βεβαίωση συμμετοχής αν χρειάζεται

  • κόστος συμμετοχής πολύ χαμηλό, για την κάλυψη των εξόδων διοργάνωσης…

 

Για πληροφορίες, διευκρινίσεις, συμμετοχές: 6981714143

 

Μη-Βίαιη αντίσταση: εκπαίδευση των γονιών

Τα ακόλουθα είναι μια σύντομη εισαγωγή στη Μη-Βίαιη Αντίσταση, μια ψυχο-εκπαιδευτική στρατηγική για την αντιμετώπιση καταστάσεων κρίσης, που αφορά εδώ την εκπαίδευση των γονιών από “ειδικούς”. Αποτελούν μετάφραση/προσαρμογή από το άρθρο: “Parent Training in Nonviolent Resistance for Adult Entitled Dependence”.

 

Η μη-βίαιη αντίσταση είναι μια μέθοδος που ξεκίνησε από τα ειρηνιστικά κινήματα και την πολιτική ανυπακοή (χωρίς βία) και διάφοροι θεωρητικοί παγκοσμίως πρότείνουν ότι θα μπορούσε να είναι και ψυχοθεραπευτικά χρήσιμη. Ένας από τους κύριους θεωρητικούς της είναι ο Haim Omer. Η εκπαίδευση των γονέων στη Μη-Βίαιη Αντίσταση έχει περιγραφεί στο Omer (2004) και συνοπτικά περιλαμβάνει τα ακόλουθα στοιχεία:

  1. Εστίαση στην αντίσταση παρά στον έλεγχο

Ο ρόλος των γονιών είναι να αντιστέκονται χωρίς βία σε αρνητικά συμπεριφορικά πρότυπα· ωστόσο, δεν μπορούν να υπαγορεύουν στον ενήλικο τι να κάνει με τη ζωή του. Η αποδοχή των περιορισμών όσον αφορά τη δυνατότητα ελέγχου κάποιου και η εστίαση σε αυτά τα πράγματα που τίθενται στη σφαίρα επιρροής είναι η αφετηρία για όλους τους μη-βίαιους αγώνες.

Η εκπαίδευση των γονιών στη Μη-Βίαιη Αντίσταση περιλαμβάνει ένα εύρος τεχνικών αντίστασης όπως:

  • Εκφορά μιας τυπικής ανακοίνωσης που διακηρύσσει την πρόθεση αντίστασης σε απαράδεκτες συμπεριφορές.

  • Εκτέλεση από τους γονείς πρακτικών “sit-ins” (διαμαρτυρία μέσω της ακίνητης στάσης οκλαδόν, καταλαμβάνοντας ένα χώρο), μέσω των οποίων οι γονείς μπορούν να εκφράσουν την δέσμευσή τους στην αλλαγή και την απογοήτευσή τους με τις τρέχουσες συνθήκες.

  • Τεκμηρίωση των βίαιων ή επιθετικών επεισοδίων και δημοσιοποίησή τους σε υποστηρικτές

  • Άρνηση εξυπηρετήσεων και συστηματικός σχεδιασμός μιας αποφασισμένης μη-βίαιης απάντησης στις απειλές και τη βία.


 2. Εκπαίδευση ενάντια στην κλιμάκωση

Οι γονείς μαθαίνουν να αναγνωρίζουν τα δικά τους μοτίβα κλιμάκωσης και μαθαίνουν τρόπους να τα αντιμετωπίζουν. Οι στρατηγικές αντι-κλιμάκωσης περιλαμβάνουν:

  • την αρχή της καθυστερημένης απόκρισης σε αρνητικές συμπεριφορές (όπως περιγράφεται στην φράση: «στη βράση κολλάει το σίδερο!»)·

  • αποφυγή μιας στάσης που προσανατολίζεται στην κυριαρχία (που συμπυκνώνεται στη φράση: «δεν χρειάζεται να νικήσεις, αλλά μόνο να επιμείνεις»)

  • Αποφυγή καυγάδων και «αλληλεπιδράσεων πινγκ-πονγκ»

  • Απελευθέρωση από τον καταναγκασμό ανταπόδοσης και ανάπτυξη του αυτό-ελέγχου ως σημάδι δύναμης.

Οι γονείς ενθαρρύνονται επίσης να κάνουν μονομερείς χειρονομίες συμφιλίωσης, που χρησιμεύουν για να υπενθυμίζουν και στους γονείς και στο ενήλικο παιδί ότι τα βήματα είναι «για εκείνον» όσο και «προς εκείνον». Απλές αντιπροσωπευτικές εκφράσεις όπως αυτές που αναφέρονται παραπάνω είναι μέρος του διαλόγου της Μη-Βίαιης Αντίστασης και μπορούν να βοηθήσουν τους γονείς να πάρουν μια ιδέα κατά τρόπο που να μπορούν να ανακτήσουν και να χρησιμοποιήσουν ακόμα και όταν είναι υπό πίεση.

 3. Δημιουργώντας ένα δίκτυο υποστήριξης

Ο αγώνας για τη δημόσια υποστήριξη είναι βασικός σε όλες τις εκφράσεις της Μη-Βίαιης Αντίστασης και στην οικογένεια και στην κοινωνική σφαίρα. Ζητείται από τους γονείς να δημιουργήσουν μια ευρεία λίστα πιθανών υποστηρικτών που να περιλαμβάνει την οικογένεια, φίλους/ες, γνωριμίες, και κάθε πρόσωπο που μπορεί να νιώθουν ότι θα μπορούσε δυνητικά να είναι πρόθυμο να συμμετάσχει ακόμα και σε μικρό βαθμό. Αυτά τα πρόσωπα στη συνέχεια καλούνται, η κατάσταση εξηγείται, και μια πρόσκληση εκτείνεται για να συναντηθούν με το θεραπευτή για να μάθουν για τη Μη-Βίαιη Αντίσταση και για να εκφράσουν τις όποιες ιδέες τους.

Βιβλιογραφία:

Omer, H. (2004). Nonviolent resistance: A new approach to violent and self-destructive children. New York: Cambridge University Press.

 “Parent Training in Nonviolent Resistance for Adult Entitled Dependence”, των ELI LEBOWITZ, DAN DOLBERGER, EFI NORTOV, HAIM OMER, Family Process, vol 51: pp90–106, 2012.ν 

Hikikomori, νεαροί ενήλικες που αποσύρονται στο σπίτι τους: μια νέα εξάρτηση…

Μετάφραση/προσαρμογή από το άρθρο:Parent Training in Nonviolent Resistance for Adult Entitled Dependence”, των ELI LEBOWITZ, DAN DOLBERGER, EFI NORTOV, HAIM OMER, Family Process, vol 51: pp90–106, 2012.

Τα ενήλικα παιδιά χαμηλής λειτουργικότητας που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τους γονείς τους είναι ένα αυξανόμενο φαινόμενο σε πολλά μέρη του κόσμου. Το φαινόμενο έχει έρθει στη δημόσια σφαίρα με το όνομα «Failure to Launch», από μια ταινία με τον ίδιο τίτλο (ελλ. μτφρ «30αρης από σπίτι», 2006, παίζουν οι Μ.McConaughey, S.J. Parker) όπου οι γονείς προσλαμβάνουν μια “ειδικό των ανθρώπινων σχέσεων” για να δελεάσουν τον 35χρονο γιό τους να φύγει από το πολύ βολικό πατρικό τους και να οδεύσει προς την ανεξαρτησία του.

Η τάση αυτή αντικατοπτρίζεται στην επινόηση πολλών ειδικών λέξεων για να περιγραφεί η κατάσταση: στην Ιαπωνία ονομάζονται “Hikikomori” (Malagon, 2010), στην Ιταλία “Bamboccioni”, στη Γερμανία και τη Γαλλία “Σύνδρομο Tanguy” (Janne, 2007), και στην Αγγλία (Finlay, 2010) “NEET” (Νot in Εmployment, Εducation, or Τraining)(=όχι σε απασχόληση, εκπαίδευση ή μαθητεία) ή “Kippers” (kids in parents pockets eroding retirement savings)(=παιδιά που τρώνε τις συνταξιοδοτικές αποταμιεύσεις των γονιών τους). Στον Καναδά, έχουν ονομαστεί “παιδιά Boomerang” (Ravanera, Rajulton, & Burch, 1995; Settersten, Furstenberg, & Rumbaut, 2005), στην Αυστρία “Mamma’s Hotel Children” (=τα παιδιά του ξενοδοχείου της μαμάς), και στη Ν. Κορέα, είναι γνωστά ως “καγκουρό.” Στις ΗΠΑ, έχουν δοθεί διάφορα ονόματα στο φαινόμενο όπως το «σύνδρομο της γεμάτης φωλιάς» (Schnaiberg & Goldenberg, 1989; White, 1994) και “ILYA” (incompletely launched young adult)(=νεαρός ενήλικας με ατελές ξεκίνημα).

Στην Ελλάδα, την Ιταλία, την Πορτογαλία και την Ισπανία, πάνω από τους μισούς νεαρούς ενήλικες ζουν τώρα με τους γονείς τους (Giuliano, 2007). Στο Ηνωμένο Βασίλειο και τη Β. Αμερική, τα ποσοστά είναι σημαντικά υψηλότερα σε σχέση με προηγούμενες δεκαετίες (Berrington, Stone, & Falkingham, 2009; Settersten et al., 2005), και στην Ιαπωνία, υπολογίζεται ότι υπάρχουν εκατομμύρια αυτό-απομονωμένοι και εξαρτημένοι ενήλικες που έχουν εγείρει σημαντικές κοινωνικές και οικονομικές έγνοιες (Teo, 2010).

Η προσωρινή παραμονή στο σπίτι και η οικονομική βοήθεια από τους γονείς μπορεί να είναι μια κανονιστική φάση που επιτρέπει στο νεαρό άτομο να βρει το δρόμο ζωής του. Σε πολλές περιπτώσεις, ωστόσο, η μετάβαση σε πλήρως αυτόνομη λειτουργία δεν συμβαίνει ή αναστρέφεται μετά από μια προσπάθεια ανεξαρτησίας που εγκαταλείπεται (Goldscheider & Goldscheider, 1998, 1999), που οδηγεί σε χρόνια εξάρτηση από την γονεϊκή υποστήριξη. Παράλληλα με ατομικά ή οικογενειακά χαρακτηριστικά, ένας αριθμός κοινωνικοπολιτισμικών παραγόντων μπορεί να συμβάλλουν στην διεύρυνση των υπερβολικά εξαρτώμενων ενηλίκων παιδιών: (1) η επιμήκυνση της εφηβείας στη σύγχρονη κοινωνία ως περιόδου αναζήτησης προσωπικής, επαγγελματικής και κοινωνικής ταυτότητας δημιουργεί μια κατάσταση στην οποία είναι όλο και λιγότερο σαφές πότε αναμένεται από το νεαρό άτομο να λειτουργήσει ανεξάρτητα (Arnett, 2007)· (2) η πεποίθηση ότι το κάθε άτομο θα πρέπει να βρει μια καριέρα η οποία ταιριάζει απόλυτα στην προσωπικότητά του εξιδανικεύει το δικαίωμα προσωπικής αναζήτησης που μπορεί ανά περιόδους να φαίνεται ατελείωτη (Collin & Young, 2000; Twenge, 2006)· (3) η μείωση της παραδοσιακής γονεϊκής αυθεντίας καθιστά τους γονείς λιγότερο ικανούς να θέτουν απαιτήσεις και όρια (Omer, 2011)· και (4) η εξάπλωση της τεχνολογίας των Η/Υ παρουσιάζει στους ανθρώπους μια πρόκληση ψηφιακής ζωής που ικανοποιεί τις ανάγκες τους για διασκέδαση και απασχόληση χωρίς να τους εκθέτει στην φθορά τους «πραγματικού κόσμου» (Shaw & Black, 2008).

Η ευμάρεια του δυτικού κόσμου μπορεί να επιτρέπει σε μερικές οικογένειες να υποστηρίζουν ενήλικες που δεν εργάζονται χωρίς να βιώνουν σημαντικό οικονομικό βάρος, αλλά η έρευνα έχει δείξει ότι οι γονείς υψηλότερου κοινωνικο-οικονομικού στάτους εκφράζουν μεγαλύτερα επίπεδα απογοήτευσης (dissatisfaction) με την κατάσταση, ίσως επειδή διατηρούν υψηλότερες προσδοκίες για ανεξάρτητη οικονομική επιτυχία (Aquilino, 1990). Αν και παράγοντες συγκεκριμένοι σε κάθε κουλτούρα πιθανώς επηρεάζουν τις στάσεις έναντι της παραμονής στο σπίτι, από τα δεδομένα που παρουσιάστηκαν πιο πάνω φαίνεται ότι και οι κολλεκτιβιστικές κοινωνίες που δίνουν έμφαση στους ισχυρούς οικογενειακούς δεσμούς και οι ατομικιστικές που δίνουν έμφαση στην προσωπική επιλογή στην ανάπτυξη σταδιοδρομίας ενθαρρύνουν την εξάρτηση στο σημερινό κόσμο.

Τα διαγνωστικά χαρακτηριστικά των εξαρτημένων ενηλίκων διαφέρουν μάλλον αρκετά. Μπορεί να υποφέρουν από κοινωνική φοβία, ψυχαναγκαστική-καταναγκαστική διαταραχή (OCD), κατάθλιψη, διαταραχή συμπεριφοράς, διαταραχή ελλειμματικής προσοχής- υπερκινητικότητα (ΔΕΠ/Υ), μαθησιακές δυσκολίες, ή τίποτα από τα παραπάνω. Τα γονεϊκά παράπονα, από την άλλη, είναι συχνά αρκετά παρόμοια, και συχνά περιλαμβάνουν τη σχολική εγκατάλειψη, την αποφυγή εργασίας, τις απαιτήσεις χρημάτων και άλλων εξυπηρετήσεων, το λιώσιμο στον υπολογιστή, και αντιστροφή του κύκλου μέρας-νύχτας.

Αναφερόμαστε σε αυτή την συνθήκη με τον όρο adult entitled dependence (AED) (=εξάρτηση των λεγόμενων ενηλίκων). Είναι μια χρόνια συνθήκη που περιλαμβάνει ένα δυσλειτουργικό ενήλικο γόνο και τουλάχιστον ένα γονιό που διευκολύνει αυτό το πρότυπο εξάρτησης παρέχοντας εξυπηρετήσεις που είναι ανακόλουθες με την ηλικία.

Η AED διακρίνεται από την απλή διαβίωση με τους γονείς ή με την απόλαυση της υποστήριξής τους όπως είναι ευρύτατα αποδεκτή σε πολλές κουλτούρες, και χαρακτηρίζεται από απομειωμένη λειτουργικότητα και από γονεϊκές υπηρεσίες που είναι πέρα από τον κανόνα για τη συγκεκριμένη κουλτούρα.

Η οικογένεια συχνά φαίνεται να έχει πέσει σε ένα φαύλο κύκλο όπου οι ίδιες οι προσπάθειες από τον εξαρτώμενο ενήλικο ή τους γονείς του να άρουν την κατάσταση στην πραγματικότητα την επιδεινώνουν. Ο πίνακας δίνει παράδειγμα αυτών των βρόγχων:

Παραδείγματα Αμοιβαία Ενισχυόμενης Εξαρτημένης Συμπεριφοράς και Συμπεριφοράς Διευκόλυνσης

Εξαρτημένη Συμπεριφορά Συμπεριφορά Διευκόλυνσης
Ρητές ή άρρητες απαιτήσεις για χρήματα, αγαθά ή υπηρεσίες Παροχή χρημάτων, αγαθών ή υπηρεσιών 
Απαίτηση για συνεχή καθησύχαση Παροχή συνεχούς καθησύχασης
Επιθετικότητα και Θυματοποίηση Υποβολή σε Επιθετικότητα και Θυματοποίηση
Κατηγορίες Αίσθημα και έκφραση ενοχής
Χρήση των γονιών ως ενδιάμεσων και διαμεσολαβητών της επικοινωνίας με τον έξω κόσμο Παροχή επικοινωνιακών και άλλων δεσμών με την εξωτερική πραγματικότητα
Διατήρηση μιας παράδοξης, «παρούσας αλλά αποξενωμένης» στάσης έναντι των γονέων: «είμαι εδώ όλη την ώρα αλλά θα μειώσω την επαφή στο ελάχιστο» Αποδοχή της πρακτικής τους εξαρτώμενοι ενώ αποφεύγεται η επαφή

 

Για παράδειγμα, μπορεί να ανακουφίσει τη δυσφορία του πιέζοντας για περισσότερη γονεϊκή προστασία και εξυπηρετήσεις. Ωστόσο, η αυξημένη προστασία και διευκόλυνση μπορεί στην πραγματικότητα να μειώσει την ικανότητά του να δρα ανεξάρτητα. Οι γονείς, με τη σειρά τους, νιώθουν υποχρεωμένοι να προστρέξουν στη σωτηρία του παιδιού τους, αλλά όσο περισσότερο το κάνουν, τόσο λιγότερο είναι ικανός να λειτουργήσει. Ανά περίπτωση, η ματαίωση μπορεί να οδηγήσει ένα γονιό να θέσει παρορμητικές και αυστηρές απαιτήσεις. Ο εξαρτώμενος ενήλικας απαντά με τον ίδιο τρόπο, μέσω ίσως ενός δείγματος βίας ή αυτοκτονικότητας, μετά το οποίο η παροδική έξαρση της «σκληρής γονεϊκής συμπεριφοράς» συνήθως υποχωρεί.  Η κλιμάκωση επομένως προσθέτει άλλο ένα γύρισμα της βίδας στην οικογενειακή παγίδα.

Πολυάριθμες θεωρητικές και κλινικές προσεγγίσεις έχουν προταθεί μέσα στα χρόνια για να περιγραφεί και να αντιμετωπιστεί η εξάρτηση μέσα στην οικογένεια. Εκεί που μεγάλο μέρος της ψυχολογίας και της ψυχιατρικής έχουν τονίσει το αποδιοργανωμένο υποκείμενο και εστιάσει σε νοσολογικές κατηγορίες όπως η κατάθλιψη, το άγχος, ή η διαταραχή εξαρτητικής προσωπικότητας, οι προσεγγίσεις οικογενειακής θεραπείας όπως η Θεωρία Οικογενειακών Συστημάτων (Kerr & Bowen, 1988) και η Δομική Οικογενειακή Θεραπεία (S.Minuchin, 1974) έχουν εστιάσει στις διαπροσωπικές απόψεις της κατάστασης. Έννοιες όπως η ευελιξία και η ακαμψία της οικογενειακής δομής (Olson, 2011) και τα διαπροσωπικά όρια και οι συμμαχίες (P.Minuchin, 1985) έχουν προταθεί για να εξηγήσουν τη δυσλειτουργική συμπεριφορά των ατόμων μέσα στο οικογενειακό πλαίσιο. Παρομοίως, οικογενειακά μοντέλα έχουν πάρει μια διαπροσωπική συστημική προσέγγιση για να αντιμετωπίσουν τέτοιες καταστάσεις, εστιάζοντας στο επικοινωνιακή και σχεσιακό κομμάτι παρά στο άτομο. Στο άρθρο αυτό, αντλούμε από τέτοιες μορφοποιήσεις και παρεκκλίνουμε από αυτές. Η AED μπορεί να συμβεί μόνο μέσα στο πλαίσιο ενός οικογενειακού (ή ανάλογου) συστήματος, αλλά η κλινική προσέγγιση προσπαθεί να προωθήσει την αλλαγή μέσω δουλειάς που γίνεται αποκλειστικά με τους γονείς. Ο στόχος είναι να δημιουργηθεί αλλαγή στο οικογενειακό σύστημα, μέσα από τις δράσεις μέρους αυτού του συστήματος.

Ένα άλλο πλαίσιο στο οποίο έχει διερευνηθεί διεξοδικά η φιλοξενία στις απαιτήσεις των δυσλειτουργικών συγγενών είναι αυτό της OCD. Η φιλοξενία της OCD (δηλ η παροχή επιβεβαίωσης, η συμμετοχή σε τελετουργικά) έχει συνδεθεί με πιο σοβαρά συμπτώματα (Merlo, Lehmkuhl, Geffken, & Storch, 2009), μεγαλύτερη δυσκολία (Storch et al., 2010), και χειρότερα αποτελέσματα θεραπείας (Ferro et al., 2006). Αν και η AED δεν συνδέεται απευθείας ειδικά με την OCD, η οικογενειακή φιλοξενία αποτελεί ένα σχετικό φαινόμενο γονέων που παρέχουν υπηρεσίες και πόρους που στην πραγματικότητα ενισχύουν τα δυσλειτουργικά συμπεριφορικά πρότυπα. Μερικές οικογένειες αναφέρουν συμπεριφορές καταναγκασμού από το άτομο με ΟCD που στοχεύουν να επιβάλλουν τη διευκόλυνση στους γονείς (Lebowitz, Omer, & Leckman, 2011; Lebowitz, Vitulano, & Omer, 2011; Lebowitz, Vitulano, Mataix-Cols, & Leckman, 2011). Επιπλέον, η έρευνα έχει υποδείξει την παρουσία σημαντικών πληθυσμών χρόνια δυσλειτουργικών νεαρών ενηλίκων με διάφορες διαγνωστικές κατηγορίες που θέτουν σημαντικό βάρος στον εαυτό τους και την κοινωνία (Pepper, Kirshner, & Ryglewicz, 2000). Η παρούσα μορφοποίηση εφαρμόζεται στην έννοια της διευκόλυνσης με εξαρτώμενους ενήλικες ανεξαρτήτως των διαγνωστικών κριτηρίων της OCD ή άλλων νοσολογικών κατηγοριών.

Βιβλιογραφία:

Arnett, J.J. (2007). Emerging adulthood: What is it, and what is it good for? Child Development Perspectives, 1(2), 68–73.

Aquilino, W.S. (1990). The likelihood of parent-adult child coresidence: Effects of family structure and parental characteristics. Journal of Marriage and Family, 52(2), 405–419.

Berrington, A., Stone, J., & Falkingham, J. (2009). The changing living arrangements of young adults in the UK (Vol. 27). Population Trends, 138, 27–37.

Collin, A., & Young, R.A. (2000). The future of career. New York: Cambridge University Press.

Ferro, Y., Shavitt, R., Bedin, N., de Mathis, M., Lopes, A., Fontenelle, L. et al. (2006). Clinical features associated to refractory obsessive-compulsive disorder. Journal of Affective Disorders, 94(1–3), 199–209.

Finlay, I., Sheridan, M., McKay, J., & Nudzor, H. (2010). Young people on the margins: In need

of more choices and more chances in twenty-first century Scotland. British Educational Research Journal, 36(5), 851–867.

Goldscheider, F.K., & Goldscheider, C. (1999). The changing transition to adulthood: Leaving and returning home. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.

Giuliano, P. (2007). Living arrangements in western Europe: Does cultural origin matter? Journal of the European Economic Association, 5(5), 927–952.

Janne, P. (2007). Revisiting the “Tanguy” phenomenon: About retarded self-sufficiency in our

post-adolescent population. Therapie Familiale, 28(2), 167–180.

Kerr, M.E., & Bowen, M. (1988). Family evaluation: An approach based on Bowen theory (1st ed.). New York: Norton.

Lebowitz, E.R., Omer, H., & Leckman, J.F. (2011). Coercive and disruptive behaviors in pediatric obsessive–compulsive disorder. Depression and Anxiety, 28(10), 899–905.

Lebowitz, E.R., Vitulano, L.A., Mataix-Cols, D., & Leckman, J. (2011). When OCD takes over. . .the family! Coercive and disruptive behaviours and in paediatric obsessive compulsive disorder. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 21, 1249–1250.

Lebowitz, E.R., Vitulano, L.A., & Omer, H. (2011). Coercive and disruptive behaviors in pediatric obsessive compulsive disorder: A qualitative analysis. Psychiatry, 74(4), 362–369.

Malagon, A. (2010). ‘Hikikomori’: A new diagnosis or a syndrome associated with a psychiatric

diagnosis? International Journal of Social Psychiatry, 56(5), 558–559.

Merlo, L., Lehmkuhl, H., Geffken, G., & Storch, E. (2009). Decreased family accommodation

associated with improved therapy outcome in pediatric obsessive-compulsive disorder. Journal

of Consulting and Clinical Psychology, 77(2), 355–360.

Minuchin, P. (1985). Families and individual development: Provocations from the field of family

therapy. Child Development, 56(2), 289–302.

Minuchin, S. (1974). Families & family therapy. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Ollefs, B., Schlippe, A.V., Omer, H., & Kritz, J. (2009). Youngsters with externalizing behavior

problems: Effects of parent training. Familiendynamik, 34(Journal Article), 256–265.

Olson, D. (2011). FACES IV and the Circumplex Model: Validation study. Journal of Marital and Family Therapy, 3(1), 64–80.

Omer, H. (2011). The new authority: Family, school, community. New York: Cambridge University Press.

Pepper, B., Kirshner, M.C., & Ryglewicz, H. (2000). The young adult chronic patient: Overview of a population. Psychiatric Services, 51(8), 989–995.

Ravanera, Z.R., Rajulton, F., & Burch, T.K. (1995). A cohort analysis of home-leaving in Canada, 1910-1975. Journal of Comparative Family Studies, 26(2), 179.

Schnaiberg, A., & Goldenberg, S. (1989). From empty nest to crowded nest: The dynamics of incompletely-launched young adults. Social Problems, 36, 251.

Settersten, R.A., Furstenberg, F.F., & Rumbaut, R.G. (2005). On the frontier of adulthood: Theory, research, and public policy. Chicago, IL: University of Chicago Press.

Shaw, M., & Black, D.W. (2008). Internet addiction: Definition, assessment, epidemiology and clinical management. CNS Drugs, 22(5), 353–365.

Storch, E., Larson, M., Muroff, J., Caporino, N., Geller, D., Reid, J. et al. (2010). Predictors of functional impairment in pediatric obsessive-compulsive disorder. Journal of Anxiety Disorders, 24(2), 275–283.

Teo, A.R. (2010). A new form of social withdrawal in Japan: A review of Hikikomori. International Journal of Social Psychiatry, 56(2), 175–185.

Twenge, J.M. (2006). Generation me: Why today’s young Americans are more confident, assertive, entitled–and more miserable than ever before. New York: Free Press.

White, L. (1994). Coresidence and leaving home—Young-adults and their parents. Annual

Review of Sociology, 20, 81–102.