Άρθρα

10 link για την εβδομάδα #8

Η γνώριμη θεματική, το αναγκαίο ερώτημα, πως το “έξω”, οι κοινωνικές, πολιτικές ή πολιτισμικές συνθήκες καθορίζουν το “μέσα”, την ψυχολογία, τον “ψυχισμό” μας.

1. Νιώθουμε δυστυχισμένοι, δεν ήμαστε: ένας αρθρογράφος του Ακραίου Κέντρου, ο Θοδωρής Γεωργακόπουλος, επιχειρηματολογεί με δεδομένα και στοιχεία για το υποκειμενικό βίωμα της κρίσης, έναντι ποσοτικών δεικτών.

2. Τo χρέος ως σχέση εξουσίας: ομιλία εκ των ηγετών του PODEMOS, του  Juan Domingo Sáncheζ στην Αθήνα, για την εξουσιαστική πτυχή του χρέους, η οποία είναι και μια τεχνική υποκειμενοποίησης, διαμορφώνει ένα υποκείμενο. Μπορείτε να δείτε και την ομιλία από το youtube.

3. Ordinary Psychosis του David Ferraro: Μια γενεαλογία περιήγηση στην έννοια της κανονικόμορφης ψύχωσης, όπως αναπτύσσεται στη λακανική κλινική, και στη σχέση της με το πραγματικό του 21ου αιώνα.

4. Σχετικά με το Music School: ένα συλλογικό κείμενο μεστής, θεωρητικής και πολιτικής κριτικής για το reality show του Mega, το οποίο βασίζεται σε ένα κριτικό ψυχολογικό πρίσμα για τη σεξουαλικοποίηση της παιδικής ηλικίας. “Το πιο σημαντικό στοιχείο είναι πως συχνά καλούνται να ερμηνεύσουν τραγούδια σαν να είναι μεγάλοι, να νιώσουν λόγια ερωτικής έντασης (πόνου, καημού κτλ.) που δεν ανταποκρίνονται στα βιώματά τους, λαμβάνοντας σχόλια από τους κριτές πως ερμήνευσαν το τραγούδι με μεγάλη ωριμότητα και πολύ συναίσθημα και πως φάνηκε ότι ένιωθαν τα λόγια κτλ. Η συστηματική καλλιέργεια της ερωτικής συναισθηματικής ωριμότητας και η δημόσια έκθεση και επιτέλεση της επιτρέπει την σύγκλιση της ερωτικής θυμικής οικονομίας των παιδιών με αυτή των ενήλικων, δίνοντας επιπλέον υπόσταση στο σεξουαλικό βλέμμα προς τα παιδιά.”

5. The McMindfulness Craze: The dark side of the mindfulness revolution: για τη σύνδεση μεταξύ ‘ενσυνειδητότητας’ (mindfulness) και ψυχοθεραπείας, αλλά και τις διαφορές των δυο, στη δυτική κουλτούρα. Αντίθετα με ό,τι υποστηρίζεται από τους οπαδούς της ενσυνειδητότητας, δεν είναι πανάκεια!

6. Rethinking one of psychology’s most infamous experiments: μια σημερινή (!) συζήτηση του διάσημου πειράματος του Milgram, για τη σημασία του για τη σημερινή επιστήμη και κουλτούρα, για την επανεξέτασή του σήμερα και για τους τρόπους που το επανεξετάζουν οι επιστήμονες σήμερα.

7. Is it depression? Or melancholy? Or…: μια συζήτηση της έννοιας και της κλινικής διάγνωσης της “κατάθλιψης”, η οποία όχι μόνο αποδομεί πρακτικά την κλινική οντότητα, αλλά επιμένει στη πολύπλοκη ιδιαιτερότητά της για τον κάθε πάσχοντα, με αναφορά στην καταγεγραμμένη κατάθλιψη του Αβραάμ Λίνκολν. Και κλείνει με τις σημαντικές φράσεις: “Η ευτυχία πουλιέται ανελέητα στο καπιταλιστικό παζάρι, αλλά μερικοί από μας προτιμάμε να επιδιώκουμε όχι να αισθανόμαστε καλά, αλλά να αισθανόμαστε άνθρωποι. Ζωή με ένα σκοπό. Φροντίδα των άλλων. Να ανταπεξέρχεσαι στις προσωπικές προκλήσεις. Να μαθαίνεις τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος. Να βρίσκεις νόημα στη ζωή. Να αντιμετωπίζεις τις σκληρές αλήθεις της ζωής με εντιμότητα?.

8. Πολιτισμικός Πόλεμος ενάντια στην ανορεξία/βουλιμία: ένα παλιότερο άρθρο από τη μακρινή Νέα Ζηλανδία το οποίο περιγράφει τη δουλειά που κάνει για δεκαετίες ο David Epston, αφηγηματικός θεραπευτής, για να χτίσει μια “αντι-γλώσσα” και ένα μέτωπο εναντίον των διατροφικών διαταραχών της ανορεξίας/βουλιμίας και υπερ της ζωής. Σημαντικές βέβαια, είναι και οι ίδιες οι αφηγήσεις των insiders, των γυναικών (και ανδρών) που έχουν “πολεμούν” τέτοιες διαταραχές για τη ζωή τους. Το άρθρο είναι σημαντικό γιατί τονίζει καταρχάς ότι θέματα θεραπείας συνδέονται με την ευρύτερη κουλτούρα της εποχής και κατά δεύτερον, επειδή φέρνει στη σκηνή ακριβώς τις φωνές των ίδιων των ατόμων.

9. Επιστημονική συσχέτιση των πολιτικών λιτότητας διαχρονικά με τις αυτοκτονίες: μια μελέτη από μια διεπιστημονική ομάδα των Πανεπιστημίων της Πεννσυλβάνια, της Κρήτης, της ΕΛ.ΣΤΑΤ., του Εδιμβούργου και του Π.Ο.Υ., η οποία συσχέτισε τα διαθέσιμα στατιστικά αυτοκτονιών με τα κοινωνικά γεγονότα (λιτότητας & ευημερίας) σε βάθος 30ετίας. Το συμπέρασμα, ότι τα γεγονόταλιτότητας συσχετίζονται θετικά με την αύξηση των αυτοκτονιών στις ίδιες περιόδους. Σαν να λέμε δηλαδή, το “έξω” καθορίζει το “μέσα”! Φυσικά, στη στατιστική μαθαίνουμε ότι συσχέτιση δεν σημαίνει αιτιότητα, και δεν μπορούμε βέβαια να βγάλουμε οριστικές σχέσεις αιτιότητας… Για τη συγκεκριμένη δημοσίευση μπορείτε να δείτε εδώ.

10. Για ένα μοντέλο συνεργατικής πρακτικής στην κοινοτική ψυχική υγεία: μια αγγλόφωνη δημοσίευση από το Σκανδιναβικό περιοδικό Skandinavian Psychologist, όπου περιγράφονται λεπτομερώς δυο μελέτες διεπιστημονικών ομάδων με κέντρο τη Νορβηγία. Στις μελέτες αυτές, με μια προοπτική ολοκληρωμένων υπηρεσιών (ψυχικής) υγείας, αναδεικνύεται η σημασία της συμμετοχής και συνεργασίας των ίδιων των χρηστών ψυχικής υγείας στις αποφάσεις που τους αφορούν.Τελικά, φαίνονται τα καλύτερα αποτελέσματα από την ενίσυση της δημοκρατίας και της ισότητας (και) στην ψυχική υγεία, σε ένα ανθρώπινο και αποτελεσματικό μοντέλο οργάνωσης των υπηρεσιών.

Καλή Χρονιά!

Χρόνια Πολλά!

IMG_2631

 

Τις καλύτερες Ευχές για το 2015:

#Υγεία, #Χαρά, #Δημιουργία, #Αναστοχασμοί, #Αμφισβήτηση, #Όνειρα, #Αλληλεγγύη

 

Μια κάρτα με θέμα από την Αμβέρσα, όπου πέρασα μερικές υπέροχες μέρες

10 link για την εβδομάδα #7

η 7η εκδοχή, πολύ καθηστερημένη, και αποτελούμενη κυρίως από συνέδρια, ωστόσο περιέχει και αυτό το video από το D.Mackler μιας συνάντησης ανταλλαγής απόψεων ακτιβιστών για τη διακοπή ψυχιατρικών φαρμάκων. Ομοφυλόφιλη υιοθεσία, ψυχανάλυση, συστημική, ψυχιατρική, ανοιχτός διάλογος και η εδραίωση μιας κριτικής προοπτικής για τις ψυχιατρικές διαταραχές είναι τα περιεχόμενα….

1. Η στοματική υγιεινή και η υιοθεσία παιδιών από ζευγάρια ατόμων του ίδιου φύλου: Ένα παιγνιώδες άρθρο για το θέμα της υιοθεσίας από ομόφυλα ζευγάρια, που το θέτει στη σωστή βάση. Γιατί τι υποχρεώσεις έχουν οι γονείς για τα παιδιά τους; να μην σχιζοφρενιάσουμε (κυριολεκτικώς) τα παιδιά μας, να τα μάθουμε να πλένουν τα δόντια τους από μικρά και να τους κληροδοτήσουμε μεγάλες βιβλιοθήκες.” Δεν θα μπορούσα να συμφωνώ περισσότερο…

2. Χρέος και Ψυχανάλυση, του Κ. Δουζίνα: ένα κείμενο από τον φιλόσοφο Κ. Δουζίνα, το οποίο επικεντρώνει την πολιτική ανάλυση για την κρίση και τα μνημόνια στην “επιθυμία του χρέους”, αναφερόμενο στον Μ. Λαζαράτο και τη “δημιουργία του Χρεωμένου Ανθρώπου” και στη λακανική θεωρία, για να υποστηρίξει την βιοπολιτική, πειθαρχική στο επίπεδο του υποκειμένου, λειτουργία του χρέους.

3. Το σώμα σε κρίση στον ψυχαναλυτικό και τον ιατρικό λόγο: Διεθνές συνέδριο ψυχανάλυσης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Διεθνείς προσκεκλημένοι, δείχνει την καλή ψυχαναλυτική δουλειά που γίνεται στο Τμ. Ψυχολογίας του ΕΚΠΑ, μαζί με το Γαλλικό Ινστιτούτο.

4. Συνέδριο “Psychiatry beyond scientism”: Ένα συνέδριο που γίνεται το Γενάρη του 2015 στο Amsterdam, με αναφορά σε φιλοσοφικές και επιστημολογικές συζητήσεις περί της ψυχιατρικής.

5. Σταματώντας τα ψυχιατρικά φάρμακα: μια συνάντηση: Πολύ ενδιαφέρουσα οπτική καταγραφή μιας συνάντησης – εκπαίδευσης – συζήτησης ψυχιατρικών επιζώντων και ακτιβιστών από τις ΗΠΑ και τον κόσμο που αγωνίζονται για τη διακοπή και τη μείωση της χρήσης των ψυχιατρικών φαρμάκων. Με ελληνικούς υπότιτλους, χάρη στη δουλειά του Παρατηρητηρίου για τα Δικαιώματα στο Χώρο της Ψυχικής Υγείας.

6. Διημερίδα για τα 30 Χρόνια του Εργαστηρίου Διερεύνησης Ανθρώπινων Σχέσεων (6-7/12/2014): μια πολύ ενδιαφέρουσα συστημική διημερίδα που γίνεται στο Pierce College, εορτάζοντας τη διαχρονική συμβολή του Εργαστηρίου Διερεύνησης Ανθρώπινων Σχέσεων στην ψυχοθεραπεία και την εκπαίδευση της Ελλάδας, με πάρα πολλούς γνωστούς προσκεκλημένους. Εδώ μπορείτε να δείτε και περιγραφές/περιλήψεις των εργαστηρίων που διεξάγονται.

7. 2ο Συνέδριο Συστημικής Ψυχοθεραπείας Κύπρου “Η βία ως μορφή σχέσης: πρόληψη, θεραπεία, εναλλακτικές προτάσεις” (29-30/11): Συνέδριο Κυπριο-Ελλαδικό συστημικής. Πολύ ενδιαφέροντα τα εργαστήρια, με εφαρμοσμένες πρακτικές στο θέμα της βίας και της οικογένειας.

8. Θετική Ενέργεια, η μάστιγα της εποχής: Για κάποιους ανθρώπους είναι απλώς αδύνατο να αποδεχτούν ότι πέρα από τις καλές, υπάρχουν και οι πραγματικά αισχρές, ανυπόφορες, ελεεινές στιγμές στη ζωή. Και τέλος. Χωρίς ελαφρυντικά, χωρίς περαιτέρω διαπραγματεύσεις. Plain shit. Αντιδραστικά, και σε πλήρη άρνηση όντες, επιλέγουν όχι να διδαχθούν κάτι από την ατυχία, αλλά να τη μεταμφιέσουν σε κάτι αισιόδοξο, λες και τα λόγια με τα οποία περιβάλλεται μία μαλακία θα την κάνουν λιγότερο μαλακία. Η όλη εκστρατεία κουκουλώματος και βαυκαλισμού αποκτά σχεδόν δικτατορικές διαστάσεις, καθώς οι υποστηρικτές της προσπαθούν να την επιβάλουν στους άλλους με το ζόρι, προκρίνοντας τη μόνιμη ευφορία τους ως την μοναδική πρέπουσα στάση ζωής.Από το curlysue magazine.

9. Σκέψεις για τον Ανοιχτό Διάλογο: εισαγωγικό post από τον Dr. Tom Stockmann, ο οποίος παρακολουθεί το πιλοτικό πρόγραμμα εκπαίδευσης που διοργανώνει το NHS στην Αγγλία. Αποτελεί μια πρώτη, βασική εισαγωγή για την προοπτική του Ανοιχτού Διαλόγου.

10. Undestanding Psychosis and Schizophrenia: καινούρια, ελεύθερα διαθέσιμη έκθεση από την Anne Cooke εκ μέρους του Τομέα Κλινικής Ψυχολογίας της BPS, η οποία παίρνει μια πολύ προοδευτική θέση για την ψύχωση, εντάσσοντάς την σε ένα συνεχές των ανθρώπινων εμπειριών, ανιχνεύει την αιτία της στο τραύμα, και συμπαρατάσσεται με τα κοινωνικά κινήματα των άμεσα ενδιαφερόμενων. Ό,τι ακριβώς δεν περιμένει κανείς να ακούσει από το κατεστημένο!

Επιστημονική Διημερίδα της Συστημικής Εταιρείας Β. Ελλάδας 22-23/11/2014

Αφίσα
πρόγραμμα Σαββάτου 22/11
Πρόγραμμα Κυριακής 23/11

Σε pdf:

DIALOGOI 35×50

PROGRAMME DIHMERIDAS

Νέος λογαριασμός στο Twitter!

Εδώ και κάποιο καιρό, έχω εγκαινιάσει έναν λογαριασμό στο Twitter, όπου δημοσιεύω νέα, αναδημοσιεύω tweets άλλων συναδέλφων και άλλων λογαριασμών, και γενικά, σε συζήτηση να βρισκόμαστε!

Μπορείτε να με βρείτε και να με ακολουθήσετε @g_kesisoglou λοιπόν!

Λίστα Ηλεκτρονικού Ταχυδρομείου

Υπάρχει πολύ καιρό, αλλά ίσως χρειάζεται λίγο τόνισμα!

Οι παλιοί στο διαδίκτυο έχουν καταλήξει ότι μετά την προσωπική ιστοσελίδα, είναι ο πιο σταθερός και μόνιμος τρόπος επικοινωνίας με όποιους ενδιαφερόμενους.

Οπότε, αν σας ενδιαφέρει να λαμβάνετε ενημερώσεις για τα νέα άρθρα στην σελίδα μου, τις προτεινόμενες δραστηριότητες, σεμινάρια, συνέδρια ή/και ημερίδες που διοργανώνω ή συμμετέχω, μπορείτε να συμπληρώσετε το email σας στο κουτάκι λίγο πιο κάτω

Λίστα Ηλ. Ταχυδρομείου
Name
Email Address *

και δεξιά, στην πλαϊνή στήλη!

 

Τι είναι η θεραπεία;

Σημείωμα για πολλά κεράσια, και μικρά καλάθια.

Κάτι που με απασχολεί όσο καιρό εργάζομαι ως ελεύθερος επαγγελματίας είναι οι πρακτικές αναπαράστασης της θεραπείας που “προβάλλουμε” ή αρθρώνουμε εμείς οι ψυχολόγοι ή/και ψυχοθεραπευτές. Επειδή οι λέξεις έχουν σημασία, και “κάνουν πράγματα”, σύμφωνα με τις θεωρίες περί κοινωνικής κατασκευής (που προσυπογράφω και με τα δυο χέρια), η επιλογή της έκφρασης “πρακτικές αναπαράστασης”, στοχεύει να αποδώσει τη σημαντικότητα που αναλογεί ακριβώς στην πράξη της κατασκευής της σημασίας της θεραπευτικής πρακτικής, όπως συναντάται στα διάφορα κείμενα των επαγγελματιών, των θεραπευομένων, δημοσιογράφων, άλλων γραφιάδων, κλπ. Αποσκοπεί λοιπόν να αναδείξει ότι το νόημα της λέξης “θεραπεία” αναπαρίσταται και κατασκευάζεται συνεχώς, καθώς “προβάλλεται” ή αρθρώνεται στον ίδιο το λόγο των άμεσα εμπλεκόμενων, εξυπηρετώντας ποικίλους σκοπούς.

Σε αυτό το σημείωμα λοιπόν θα ασχοληθώ με αυτό, δηλαδή με το πως έχω παρατηρήσει ότι αναπαρίσταται η (ψυχο)θεραπεία. Θα επικεντρωθώ σε 2 τρόπους που θεωρώ κυρίαρχους, ως ενδείξεις, και μετά θα προτείνω και την δική μου κατασκευή.

Ιστορίες γιατρειάς

Πρόκειται για μια προοπτική κατασκευής της θεραπείας που βασίζεται στο ιατροκεντρικό μοντέλο. Εδώ η θεραπεία αναπαρίσταται με γλώσσα που εστιάζει στην άμεση αντιμετώπιση του συμπτώματος/προβλήματος, με τεχνικούς και ενίοτε ντετερμινιστικούς όρους. Η θεραπεία λοιπόν αντλεί από το απόθεμα όρων της ψυχοπαθολογίας, και εστιάζει στην άμεση αντιμετώπιση των συμπτωμάτων, ένα προς ένα. Συνήθως είναι και ιδιαίτερα λακωνικές οι περιγραφές, τους λείπει το κυρίως χαρακτηριστικό του δεύτερου είδους.

Ιστορίες φαντασμαγορίας

Αυτές είναι οι πιο συνηθισμένες στην σχετική “φιλολογία”. Τις ονομάζω “φαντασμαγορίας” με δυο έννοιες. Η πρώτη έννοια αφορά την άρθρωση ιστοριών για τη θεραπευτική πρακτική που εστιάζουν στην επιτυχία, τα οποία μπορούν να περιγραφούν με μεταφορές “ταξιδιού”, “αποκάλυψης”, “θαυμάτων”, “επινοήσεων”, “επιφοίτησης”, “αγάπης”, “θερμών σχέσεων”, που επιτελούνται από “γκουρού” ή “μάγους θεραπευτές”. Τέτοιες ιστορίες βέβαια έχουν εκλαϊκευτεί κατά κόρον στο συγγραφικό έργο θεραπευτών με μεγάλη αναγνωσιμότητα, αυτές είναι που αποδίδουν το “μυστηριακό” χαρακτήρα και το “μύθο” για την ψυχοθεραπεία και την ψυχολογία – σε αντιπαράθεση με τον βαρετό, καθημερινό επιστημονικό χαρακτήρα. Αυτές βέβαια οι ιστορίες μυθικής μεταμόρφωσης έχουν και τη μεγαλύτερη απήχηση σε θεραπευομένους, αλλά και σε επίδοξους ψυχολόγους ή/και ψυχοθεραπευτές (όπως βλέπουμε κάθε χρόνο και στις Πανελλήνιες). Το λεξιλόγιο που αναφέρεται στην επιτυχία είναι λυρικό, μεταφορικό, προσωπικό, βιωματικό. Παράλληλα με αυτές τις ιστορίες, υφίσταται και η δεύτερη έννοια, οι αναπαραστάσεις της θεραπευτικής πρακτικής που ονομάζω “φαντασμαγορικές”, αντλώντας από μια χυδαία ετυμολογία: “φάντασμα” και “αγορεύω”. Η θεραπευτική πρακτική λοιπόν αναπαρίσταται (και επικυρώνεται) με την αναφορά σε λόγια/αγορεύσεις σπουδαίων “φαντασμάτων” του παρελθόντος. “Ο Freud είπε”, “ο Jung είπε”, “ο Lacan είπε”, “ο Bateson είπε”, κ.ο.κ. Αυτοί οι μεγάλοι θεραπευτές (πως είναι περισσότερο άνδρες, ε;) του παρελθόντος και θεμελιωτές σχολών θεραπείας “στοιχειώνουν” με τις νεφελώδεις και αμφίσημες μερικές φορές φράσεις τους τις κατασκευές της θεραπευτικής πρακτικής των συναδέλφων του σήμερα, προσφέρουν όμως και ένα στίγμα τοποθέτησης της πρακτικής στο πεδίο της θεραπείας, αφαιρούν παράλληλα από το συνάδελφο το βάρος της προσωπικής τοποθέτησης στο πεδίο. Πως κάνεις αυτό που κάνεις;

Ιστορίες χαμαλοδουλειάς

Αν υπάρχει μια παροιμία που θυμάμαι να μου λέει η γιαγιά μου είναι το “όπου ακούς πολλά κεράσια κράτα και μικρό καλάθι”. Εμένα, δεν μου αρέσουν τα πολλά και παχιά λόγια για την αναπαράσταση της θεραπευτικής πρακτικής. Ενώ πριν κάποιο καιρό είχα χρησιμοποιήσει τη μεταφορά του “χορού” σε ένα κείμενό μου για τις βασικές αρχές της θεραπευτικής πρακτικής, πλέον τείνω προς την έμφυλη μεταφορά του “χαμαλικιού” για την περιγραφή της. Στα ύστερα φοιτητικά μου χρόνια, για να κερδίσω μερικά χρήματα, είχα εργαστεί κι εγώ περιοδικά ως “χαμάλης” σε μετακομίσεις. Τι κάνει ένας χαμάλης σε μια μετακόμιση; Τον φέρνει μαζί του επί πληρωμή ο οδηγός του φορτηγού, για να βοηθήσει με τα “βαριά” (έπιπλα, ηλ. συσκευές). Χρειάζεται λοιπόν γερές πλάτες και μέση, πέρα από αντοχή και μπράτσα (που είναι το λιγότερο). Χρειάζεται όμως και προσοχή, επιδεξιότητα στις κινήσεις, όπως και υπομονή. Μερικές φορές και εφευρετικότητα. Ο χαμάλης νοικιάζει το χρόνο και τις πλάτες του, για να βοηθήσει στη μετακόμιση των “βαριών” επίπλων, από το σπίτι Α στο σπίτι Β. Δεν αποφασίζει σε ποια διεύθυνση θα πάνε, δεν αποφασίζει που θα τοποθετηθούν μέσα στο σπίτι. Δεν παίρνει την απόφαση της αλλαγής σπιτιού. Είναι σίγουρος όμως ότι μπορεί να βοηθήσει στο κουβάλημα των επίπλων, μπορεί να βοηθήσει στο να ανέβουν τα έπιπλα τις σκάλες, ίσως και να πετάξει μερικές ιδέες για στην τακτοποίησή τους, αν το επιθυμεί ο νοικοκύρης.

Μια τέτοια ιστορία, χαμαλικιού, σπρωξίματος αλλά και κουβαλήματος, (υπο)στήριξης, μόχθου, αγώνα είναι η (ψυχο)θεραπεία για μένα· μια ιστορία οπωσδήποτε λιγότερο μυθική, λιγότερο φαντασμαγορική, αλλά σίγουρα αληθινή και δύσκολη…

10 link για την εβδομάδα #6

1. Οι ομάδες των ΑΑ/ΝΑ έχουν χάσει την επαφή με τη σύγχρονη έρευνα στις εξαρτήσεις: ένα άρθρο/παρουσίαση το οποίο κριτικάρει την θεραπευτική, ομαδική πρακτική των ομάδων ΑΑ/Να με βάση τα νέα ευρήματα στις νευροεπιστήμες για τις εξαρτήσεις.

2. Recuperating Marcuse against a culture of cruelty: Μια συζήτηση της συνεισφοράς της ψυχοδυναμικής θεωρίας του Herbert Marcuse στη σημερινή (επαναστατική)

σκέψη και πρακτική, η οποία αποδίδει έμφαση στην αγάπη και την απόλαυση, απέναντι σε μια “κουλτούρα της σκληρότητας.

3. Conference: “The subject of addiction: culture and clinic”: ένα συνέδριο για τις 8-9/9 στο Νοτινγκχαμ, το οποίο συναρμόζει ψυχαναλυτικές, λακανικές έννοιες με τη φιλοσοφία και την κοινωνιολογία της τοξικοεξάρτησης.

4. Δεν σου αξίζει σεξ: ένα οργισμένο, πολεμικό κομμάτι στη lifo για το σεξιστικό βλέμμα και τη συμπεριφορά των ανδρών που καθιστά σεξουαλικά αντικείμενα τις γυναίκες.

5. Αν είσαι λευκός έχεις καλύτερη υγεία: ένα κείμενο με εκτενή στοιχεία και γραφήματα για τις διακρίσεις στο σύστημα υγείας των ΗΠΑ, το οποίο επεκτείνει την έννοια των προνομίων και στην υγεία. Διαφωνείς κανείς ότι τα ίδια ισχύουν και στην Ελλάδα;

6. Psychoanalysis comic: issues #2, 3, 4 online: Στη δεκαετία του ’50 είχε εκδοθεί στις ΗΠΑ σε 5 μάλλον τεύχη ένα κόμικ με ήρωα έναν ψυχαναλυτή, μάλλον επειδή η ψυχανάλυση ήταν τότε τόσο πολύ μια κοινωνική τάση, που αποτυπώθηκε και σε κόμικ, ώστε μπορούσε να είναι ενδιαφέρουσα και κατανοητή. Πλέον μπορούμε να διαβάσουμε online το περιεχόμενό τους…

7. O Bob Whitaker συζητά με τον Jaako Seikkula: στο 10 Συνέδριο Οικογενειακής Θεραπείας της Σκανδιναβίας στις 31/8/2014. Αναφέρονται στην ψυχιατρικοποίηση, την ψύχωση, την οικογενειακή θεραπεία, την αναζήτηση μιας ανθρώπινης προσέγγισης, τον ανοιχτό διάλογο.

8. συνέδριο Κριτικής Κοινωνικής Ψυχολογίας – Affect -Embodiment & Politics: το υπέροχο αυτό συνέδριο που έγινε στη Βαρκελώνη πριν 2 χρόνια επαναλαμβάνεται το Φλεβάρη του 2015, με άλλο θέμα, το affect (επήρεια) και την σωματική εμπειρία. Μάλλον το πιο προκλητικό συνέδριο αυτών των χρόνων. Υποβολή περιλήψεων μέχρι 24/10/2014.

9. Psychosocial Studies Conference: call for papers: είναι η περίοδος των συνεδρίων τώρα, και η αγγλική Associal for Psychosocial Studies προγραμματίζει το 1ο ετήσιο συνέδριό της, με τίτλο “Psychosocial Connections: Practice, Policy and Research” που θα διεξαχθεί στις 16-17/12 στο Central Lancashire. Η προθεσμία υποβολής περιλήψεων έχει παρατεθεί ως την 1η Οκτωβρίου.

10. H πολιτική της εργατικής έρευνας: το νέο τεύχος του ελεύθερης πρόσβασης περιοδικού ephemera (theory and politics in organization) ασχολείται με το θέμα της εργατικής έρευνας, με μια συλλογή πολιτικο-ακαδημαϊκών άρθρων. Πολύ ενδιαφέρον!

Η Ομάδα Βιβλιοθεραπείας επιστρέφει! “Η φιλοσοφία με οδηγό το Γιάλομ”

Ίρβιν ΓιάλομΑπό τις αρχές Νοέμβρη υπάρχει εκ νέου η πρόθεση να διεξαχθεί στο γραφείο του Λυκαβηττού μια ομάδα βιβλιοθεραπείας, δηλαδή μια σειρά εβδομαδιαίων συναντήσεων όπου, με οδηγό τα γραπτά του πολύ αγαπητού Ίρβιν Γιάλομ, θα διαβάζουμε τα φιλοσοφικά μυθιστορήματά του, για τον Νίτσε, τον Σοπενάουερ, τον Σπινόζα, την Επικούρεια φιλοσοφία.

Σκοπός δεν είναι μόνο το διάβασμα βέβαια! Θα συζητάμε σε βάθος (και με πάθος) και θα αναλύουμε τι μας λένε για τον εαυτό μας, τη θνητότητα, την ύπαρξη, τη γνώση, την οικογένεια, και τόσα άλλα! Στη συζήτηση θα εκφραζόμαστε ελεύθερα, θα ανταλλάσσουμε ιδέες επικοινωνώντας για ένα κοινό ενδιαφέρον, θα  εξερευνούμε με ποιους τρόπους συνδεόμαστε με τους άλλους ανθρώπους και τον κόσμο. Συζητάμε, βιώνουμε μέσα από τα μάτια του μεγάλου αυτού δημιουργού το ταξίδι της σκέψης και της ανθρωπότητας…

Οπότε με τον καιρό η ομαδική ανάγνωση θα γίνεται βιβλιοθεραπεία, η ομαδική συζήτηση ευκαιρία για ανάπτυξη, υπαρξιακή αναζήτηση και ίσως αυτογνωσία…

Τα μυθιστορήματα είναι:
Όταν Έκλαψε ο Νίτσε
Η θεραπεία του Σοπενάουερ
Στον Κήπο του Επίκουρου. Αφήνοντας πίσω τον Φόβο του Θανάτου
Το Πρόβλημα Σπινόζα

Συντονιστής: Γ. Κεσίσογλου.

Η ομάδα θα συναντιέται κάθε μήνα (ως τον Μάη), 1 φορά δηλαδή το μήνα, για δυο ώρες. Κόστος συμμετοχής 15 ευρώ το μήνα.

Η ομάδα θα διεξαχθεί εφόσον συγκεντρωθούν 5 συμμετοχές μέχρι τα τέλη του Σεπτέμβρη. Τελευταία προθεσμία συμμετοχών: 30 Σεπτέμβρη 2014.

Επικοινωνία: 6981714143 – ή αφήστε σχόλιο στο site

 

Η Ομάδα Αυτογνωσίας “Δουλεύοντας με το γενεόγραμμα μου” επαναλαμβάνεται

γενεόγραμμα

Η ομάδα θα συναντηθεί για 8 συναντήσεις οι οποίες θα γίνονται ανά 15ήμερο (περίπου 3 ώρες),

δηλαδή κάθε Πρώτη Παρασκευή του μήνα, ώρες 19:00 – 22:00

 

Πρώτη Συνάντηση: Παρασκευή 3/10/2014. Προλάβετε! 

Απαιτούμενος Αριθμός Συμμετοχών: 5-10 άτομα

Ο Στόχος της προτεινόμενης ομάδας είναι διττός:

  • μέσα από τη δημιουργία ενός ομαδικού χώρου και την καλλιέργεια κλίματος ασφάλειας και μοιράσματος, να χρησιμοποιηθούν τα εργαλεία του γενεογράμματος (οικογενειακού, πολυπολιτισμικού και κριτικού) στε να συζητηθούν και να κατανοηθούν προσωπικά προβλήματα και δυσκολίες που εμποδίζουν την ανάπτυξη του ατόμου και να αναδειχθούν θετικά αποθέματα μέσα στην ιστορία του ατόμου
  • με το εργαλείο του οικογενειακού γλυπτού, να γίνει ενσώματη αναπαράσταση των οικογενειακών δεσμών, θέσεων και αποστάσεων, ώστε μέσα στην ομαδική διεργασία της εκδραμάτισης να προκύψουν αναπλαισιώσεις, αποθέματα και λύσεις για τις δυσκολίες και την ενδεχόμενη δυσφορία του ατόμου για οικογενειακά ζητήματα.

Κόστος:

20€ η συνάντηση για επαγγελματίες (για προκαταβολή όλου του ποσού το κόστος διαμορφώνεται στα 120€)

10 η συνάντηση για φοιτητές/φοιτήτριες & ανέργους (για προκαταβολή όλου του ποσού το κόστος διαμορφώνεται στα 60€)

Η ομάδα μπορεί να γίνει και ομάδα αυτογνωσίας θεραπευτών και άλλων σχετικών κλάδων, αν συμπληρωθεί ο απαιτούμενος αριθμός των 5 ατόμων

 

 Χώρος Διεξαγωγής: Κέντρο Αντιμετώπισης Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών & Συμβουλευτικής, Αργυρουπόλεως 14, Λυκαβηττός, κοντά στο Μετρό Αμπελόκηποι, 11471.

επικοινωνία: Γιώργος Κεσίσογλου, 6981714143.

———————————————————————————————–

Τι είναι το γενεόγραμμα;

Το γενεόγραμμα αναπτύχθηκε αρχικά το 1978 από τη συστημική οικογενειακή θεωρία του Murray Bowen. Συγκεκριμένα, είναι «το οικογενειακό δέντρο μιας οικογένειας που καταγράφει όλες τις πληροφορίες για τα μέλη της αλλά και τις σχέσεις τους για τρεις τουλάχιστον γενιές» κατά την McGoldric και τον Gerson.

Το γενεαλογικό δένδρο που ο καθένας μπορεί να δημιουργήσει μέσα στην λειτουργία της ομάδας, μπορεί να γίνει από μόνο του ένα δυνατό όπλο αυτογνωσίας και σίγουρα ο «μαγικός» τρόπος ολοκλήρωσης της ταυτότητας του!

 

Πώς φτιάχνεται ένα γενεόγραμμα:

1. Με την χαρτογράφηση

Με σχήματα που συμβολίζουν ανθρώπους και γραμμές που δηλώνουν τη συγγένεια μεταξύ τους.

2. Καταγραφή πληροφοριών

α) Δημογραφικές (Ηλικίες, ημερομηνίες γέννησης και θανάτου, τόπους, επαγγέλματα και μορφωτικό επίπεδο)

β) Λειτουργικές (πληροφορίες γύρω από ιατρικές και συναισθηματικές συμπεριφορές, σημάδια επιτυχημένης λειτουργικότητας αλλά και αποτυχημένης, όπως και επίθετα που μπορεί να χαρακτηρίζουν τον κάθε άνθρωπο).

γ) Κρίσιμα οικογενειακά γεγονότα (Μεταβατικές περίοδοι όπως, γάμοι, χωρισμοί, διαζύγια, μετακινήσεις, αλλαγές δουλειάς, κλπ), μεταβολές στις σχέσεις, μεταναστεύσεις, απώλειες, ασθένειες, αποτυχίες αλλά και επιτυχίες).

3. Απεικόνιση των σχέσεων

Με τη γραμμική απεικόνιση των σχέσεων των μελών μιας οικογένειας.

 

Η ερμηνεία του γενεογράμματος

Η ερμηνεία ενός γενεογράμματος ενδεικτικά, γίνεται μέσω:

1. Της οικογενειακής δομής

Μια απλή εξέταση της δομής των σχέσεων, των προσωπικών ρόλων, των αδελφικών σχηματισμών, και των ασυνήθιστων οικογενειακών καταστάσεων, μπορεί να μας δώσει πολλά στοιχεία για την προσωπικότητα μας. Για παράδειγμα:

Α. Η σειρά γέννησης

Η σειρά γέννησης των παιδιών μπορεί να έχει σημασία για το ρόλο του ατόμου στην οικογένεια όπως και για τις μελλοντικές προσωπικές και επαγγελματικές του σχέσεις.

Το πρωτότοκο παιδί: Συχνά αισθάνεται πως είναι ξεχωριστό και πως φέρνει σημαντική ευθύνη για τη διατήρηση της οικογενειακής ευτυχίας.

Το μεσαίο παιδί: Χρειάζεται να παλέψει για να αποκτήσει ένα ρόλο στην οικογένεια, εκτός κι αν είναι το μοναδικό αγόρι ή το μοναδικό κορίτσι από τα αδέλφια του – κάτι ιδιαίτερα επιβαρυντικό! Ένα τέτοιο παιδί μπορεί να γλιτώσει από τις πιέσεις που ασκούνται προς τα μεγαλύτερα ή τα μικρότερα παιδιά, αλλά πρέπει να προσπαθήσει ιδιαίτερα για να το προσέξουν.

Το μικρότερο παιδί: Αισθάνεται συνήθως περισσότερη ανεμελιά, το βαραίνουν λιγότερο οι οικογενειακές ευθύνες και τρέφει λιγότερο σεβασμό για την εξουσία και τις συμβατικότητες.

Το μοναχοπαίδι: Έχει τη τάση να είναι πιο ανεξάρτητο κοινωνικά, να συμπεριφέρεται σαν μεγαλύτερο από την ηλικία του και ίσως λόγω της προστατευτικότητας των γονιών του να είναι πιο αγχώδης.

Β) Οι δυσκολίες στο γάμο

Αυτοί που παντρεύονται κάποιον που έχει την ίδια σειρά γέννησης με τους ίδιους θα αντιμετωπίσουν δυσκολίες προσαρμογής στο γάμο. Στα ζευγάρια που όμως πχ. το μικρότερο παιδί μιας οικογένειας να έχει παντρευτεί το πρωτότοκο μιας άλλης, φαίνεται να μην έχουν τόσες δυσκολίες. Από την άλλη πλευρά αν παντρευτούν δύο άτομα που είναι και οι μικρότεροι στην οικογένειά τους, είναι πιθανό να υπάρχει μεταξύ τους ανταγωνισμός για το «ποιος θα είναι ο νεαρότερος στη σχέση».

Γ) Το φύλο των παιδιών

Κάποιος που έχει μόνο αδελφές θα έχει μεγάλη πείρα με τα κορίτσια αλλά λίγη πείρα με τα αγόρια και το αντίθετο. Παρόμοιες εμπειρίες μπορούν να επηρεάσουν την αρμονία σε ένα γάμο αλλά και σε όλων των ειδών τις σχέσεις.

Δ) Ασυνήθιστοι οικογενειακοί σχηματισμοί

 

Ε) Αλλοι παράγοντες για την κατανόηση των οικογενειακών σχηματισμών βοηθούν: η διαφορά ηλικίας ανάμεσα στα αδέλφια, η χρονική στιγμή γέννησης κάθε παιδιού, τα χαρακτηριστικά που επηρεάζονται και από τις προσδοκίες των γονιών του, ο «προγραμματισμός» της οικογένειας για το κάθε παιδί, οι στάσεις και οι προκαταλήψεις των γονιών όσον αφορά τις διαφορές του φύλου, το όνομα που δίνουν στο κάθε παιδί και ο λόγος που το επιλέγουν και πολλά άλλα.

2. Χρονική σύνδεση του κύκλου ζωής

Οι ηλικίες και οι ημερομηνίες σε ένα γενεόγραμμα μια σειρά οροσήμων, και ανάλογων μεταβατικών φάσεων ή σημαντικών στιγμών για την εξέλιξή της (πχ. οι αποχωρισμοί από την οικογένεια, ο γάμος, η γέννηση των παιδιών, η ανατροφή τους, το ξεκίνημα της καριέρας, η συνταξιοδότηση κλπ).

Α)Προβλήματα αποχωρισμού

Στην οικογένεια Μπροντέ όλα τα παιδιά της οικογένειας όταν επιχείρησαν να ζήσουν μόνα τους, αρρώστησαν και ξαναγύρισαν πίσω. Πέθαναν μάλιστα πριν φτάσουν σε ηλικία 40 ετών. Όταν ενηλικιώθηκαν οι τρεις αδελφές της οικογένειας εξελίχθηκαν σε επιτυχημένες συγγραφείς. Η Σαρλότ Μπροντέ ήταν η μοναδική που παντρεύτηκε, αν και σε ηλικία 38 χρόνών. Πέθανε όμως 9 μήνες αργότερα, λίγους μόνο μήνες μετά την εγκυμοσύνη της και ακριβώς μετά το θάνατο της νταντάς που την μεγάλωσε!

3. Οι επανάληψη των προτύπων από γενιά σε γενιά

Οι οικογενειακές αλληλεπιδράσεις και σχέσεις τείνουν να είναι σε μεγάλο βαθμό αμοιβαίες, να ακολουθούν ορισμένο πρότυπο και να επαναλαμβάνονται! Μπορούμε να επισημάνουμε πολλαπλά μοτίβα επιτυχίας όσο και αποτυχίας σε μια οικογένεια. Πρότυπα στενών, απομακρυσμένων ή συγκρουσιακών σχέσεων μπορούν επίσης να επαναληφθούν ανά γενεές. Παράδειγμα μιας τέτοιας επανάληψης θα ήταν μια οικογένεια στην οποία μητέρα και γιος σε κάθε γενιά έχουν μια ιδιαίτερη συμμαχία ενώ πατέρας και γιος έχουν μια αρνητική συγκρουσιακή σχέση.

4. Γεγονότα και οικογενειακή λειτουργία

Η εντόπιση κρίσιμων γεγονότων και αλλαγών στην οικογένεια επιτρέπει να κάνουμε συνδέσεις ανάμεσα σε φαινομενικές συμπτώσεις, να υπολογίσουμε τον αντίκτυπο τραυματικών αλλαγών και την ευπάθεια σε μελλοντικές εντάσεις και να προλάβουμε κακές αντιδράσεις σε σημαντικές επετείους.

Α) Οι συμπτώσεις των γεγονότων μέσα στη ζωή της οικογένειας

 

Β) Μεταβάσεις και τραυματικά γεγονότα

Τα κρίσιμα γεγονότα στη ζωή μιας οικογένειας συχνά επηρεάζουν ολόκληρο το οικογενειακό σύστημα και έχουν αντίκτυπο με πολλούς διαφορετικούς τρόπους. Οι μελέτες δείχνουν πώς τα έντονα γεγονότα στη ζωή ενός ατόμου αυξάνουν εκτός των άλλων τη ροπή του προς τα ατυχήματα.

Δ) Η επιρροή ενός διάσημου γονιού!

 

Ε) Αντιδράσεις σε επετείους

Ορισμένες απο τις λεγόμενες συμπτώσεις αποκτούν νόημα όταν τις δούμε σαν αντιδράσεις σε επετείους. Είναι σημαντικό όμως να ψάξουμε στο γενεόγραμμα όχι μόνο για χρονικές συμπτώσεις αλλά και συμπτώσεις σε ημερομηνίες στην ηλικία και σε σημαντικές χρονικές στιγμές γεγονότων της οικογένειας.

 

5. Πρότυπα σχέσεων και τρίγωνα

Τα πρότυπα σχέσεων μέσα στην οικογένεια εμφανίζονται με διάφορους τύπους. Τα άτομα μπορεί να συνδέονται στενά, να κρατούν μεγάλη απόσταση ή να διατηρούν κάποια ενδιάμεση κατάσταση. Στο ένα άκρο είναι εκείνα τα μέλη που βρίσκονται σε μεγάλη απόσταση ή και σε σύγκρουση μεταξύ τους. Στο άλλο άκρο υπάρχει η συναισθηματική «συγχώνευση» ή «αμοιβαία προσκόλληση» των ατόμων. Οι διάφοροι τύποι συμπεριφοράς των μελών μιας οικογένειας είναι είτε συμπληρωματικοί είτε αμοιβαίοι.

6. Ισορροπία και ανισορροπία στην οικογένεια

Πώς άραγε μια οικογένεια προσαρμόζεται στις ανισορροπίες που δημιουργούν εντάσεις στο σύστημα; Ανάλογα με τον τρόπο λειτουργίας μιας οικογένειας, μπορούμε να καταλάβουμε την επιτυχία της ισορροπίας ή την εμφάνιση μιας δυσλειτουργίας και των συνεπειών της. Στην οικογένεια του Γκράχαμ Μπελ που εφηύρε το τηλέφωνο, υπήρχε σε πολλά μέλη πρόβλημα κώφωσης. Η λειτουργία όμως της οικογένειας ήταν τέτοια που κατάφερε να ισορροπήσει τις ελλείψεις και τα προβλήματά της: Τόσο η μητέρα όσο και η σύζυγος του Μπελ ήταν σχεδόν τελείως κουφές, όμως τρεις γενιές αντρών στην οικογένεια ειδικεύονταν στην άρθρωση του λόγου και στην έκφραση. Όταν ο Αλεξάντερ ήταν έφηβος ο πατέρας του πρότεινε να κατασκευάσουν μια μηχανή που να μιλά!

Α) Οι ρόλοι

Στις οικογένειες τα μέλη αναλαμβάνουν μια μεγάλη ποικιλία διαφορετικών ρόλων: αυτός που φροντίζει, αυτός που εξαρτάται, αυτός που κυρίως συντηρεί οικονομικά την οικογένεια, αυτός που την εκπροσωπεί, αυτός που παίζει το μαύρο πρόβατο, αυτός που παίζει το μεγάφωνο, ή αυτός που κατευνάζει τα πνεύματα κλπ. Αν κάποιος θελήσει να αποποιηθεί ανάλογους ρόλους, θα πρέπει να συμβουλευτεί το γενεόγραμμά του ώστε να αλλάξει το σενάριό που υιοθέτησε λόγω των οικογενειακών αναγκών.

 

Η περιγραφή του γενεογράμματος από εδώ: http://afigisizois.wordpress.com/category/%CE%B7-_-%CE%B1%CF%81%CF%87%CE%B5%CE%B9%CE%BF-_-%CF%88%CF%85%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%B9%CE%B1/%CF%84%CE%BF-%CF%83%CE%B5%CE%BD%CE%AC%CF%81%CE%B9%CE%BF-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%B6%CF%89%CE%AE%CF%82-%CE%BC%CE%B1%CF%82/

Στο πρωτότυπο άρθρο συνεργάστηκαν η Κρυσταλλία Πατούλη και η Μ.Γ. Λίλυ-Στυλιανούδη