Άρθρα

Κριτική Ψυχοθεραπεία;

Μπορούμε να φανταστούμε μια προσέγγιση στη ψυχοθεραπεία και τη συμβουλευτική που να εμπνέεται από κριτικές αρχές και μια διάθεση αμφισβήτησης του υπάρχοντος πλαισίου και δημιουργίας ενός διαφορετικού;

Όντας σε αυτό τον δρόμο εδώ και κάποιο καιρό, προσπάθησα να συνθέσω μια λίστα βιβλιογραφικών αναφορών στα αγγλικά κυρίως και τα ελληνικά, που να προσδιορίζουν μερικές συστατικές κατευθύνσεις της κριτικής ψυχοθεραπείας.

Μπορείτε να τις δείτε εδώ, όπου και να συμπληρώσετε ή να σχολιάσετε.

Καλή Χρονιά, κριτική & Δημιουργική!

Τι είναι ο (ηγεμονικός) ανδρισμός;

 

 

 

 

 

 

 

 

Η διερώτηση του τι σημαίνει να είναι κάποιος ‘άνδρας’ είναι μια διαρκής έγνοια κάθε άνδρα, είτε έρχεται σε θεραπεία, είτε όχι. Πως νιώθω επαρκής, πως ξέρω ότι τα καταφέρνω; Τι πρέπει να κάνω για να νιώθω ότι είμαι αρκετά “αρσενικός”; Πως πρέπει να είναι το σώμα μου; Τι αυτοκίνητο πρέπει να έχω για να “μετράω”; Ποια είναι η πιο κατάλληλη ανδρική εμφάνιση; Θα επιχειρήσω να συζητήσω αυτά τα ερωτήματα που αφορούν τη συγκρότηση της ανδρικής υποκειμενικότητας μέσα από την έννοια του ηγεμονικού ανδρισμού (hegemonic masculinity) που πρότεινε ο Connell (2005).

Ωστόσο, πρώτα χρειάζεται μια σύντομη θεωρητική πλαισίωση, ως προς τη μεταδομική συνεισφορά στη μελέτη του ανδρισμού. Αντλώντας από το µετα-δοµισµό, ο Martino (1999), πρότεινε τον «ανδρισµό» ως ένα «παιχνίδι αλήθειας». Στο επίκεντρο του ερευνητικού ενδιαφέροντος της εστίασης αυτής στον ανδρισμό είναι οι ποικίλοι τρόποι µε τους οποίους τα αγόρια εµπλέκονται σ’ αυτό το «παιχνίδι αλήθειας» και µαθαίνουν τι σηµαίνει να είσαι “άνδρας”, πώς συγκροτούν τους εαυτούς τους ως ανδρικά υποκείµενα, μέσα στο σχετικά ρευστό πλαίσιο των σχέσεων του φύλου, της σεξουαλικότητας, της εθνότητας, της ηλικίας, και της τάξης. Ο «ανδρισµός» µετατρέπεται έτσι σε µια µορφή επιτελεστικότητας (performance) ή σ’ ένα ενδεχοµενικό σύνολο πρακτικών, το οποίο µετακινείται σε διαφορετικούς χώρους, χρόνους, περιστάσεις, πεδία και στιγµές. Κατά την Connell (2005), ο ανδρισµός συνιστά έναν «τόπο» στις έµφυλες σχέσεις και τις κοινωνικές πρακτικές όπου άνδρες και γυναίκες εµπλέκονται και αλληλεπιδρούν. Ο ανδρισµός περιλαµβάνει τα αποτελέσµατα αυτών των πρακτικών πάνω στις σωµατικές εµπειρίες, στην προσωπικότητα και στον πολιτισµό των εμπλεκόμενων υποκειμένων.

Οπότε, η ανδρική ταυτότητα εννοιολογείται από τις σύγχρονες θεωρητικές και θεραπευτικές προσεγγίσεις μια εξαιρετικά εύθραυστη κοινωνική κατασκευή. Η ανθρώπινη ταυτότητα εν γένει μπορεί να θεωρηθεί ως ένα προϊόν το οποίο δεν ολοκληρώνεται ποτέ, βρίσκεται πάντοτε σε κατάσταση δηµιουργίας, υπό την έννοια ότι πάντοτε συγκροτείται εντός συστηµάτων αναπαράστασης ή λόγων. Οι ταυτότητες δεν είναι ιστορικά αµετάβλητες, καθηλωµένες, κλειστές οντότητες, αλλά αντιθέτως υπόκεινται σ’ ένα διαρκές «παιχνίδι» µεταξύ ιστορίας, κουλτούρας και εξουσίας (Πεχτελίδης, 2012). Το ερώτηµα στο οποίο απαντά η έννοια του ηγεμονικού ανδρισμού, λοιπόν, είναι πώς η εύθραυστη κοινωνική κατασκευή του «ανδρισµού» κλείνει, πως αναπαρίσταται και γίνεται αντιληπτή ως φαινομενικά σταθερή. 

Η Connell (2005) χρησιμοποίησε την έννοια της ηγεµονίας από τον A. Gramsci προκειµένου να αναλύσει τις ασύµµετρες έµφυλες σχέσεις εξουσίας. Συγκεκριµένα, υποστήριξε ότι η έµφυλη ηγεµονία και η κυριαρχία δεν είναι ποτέ δεδοµένη, τελεί µονίµως υπό διαπραγµάτευση και ως εκ τούτου διεκδικείται και κερδίζεται διαρκώς. H ηγεµονία δεν κερδίζεται µόνο µε τον εξαναγκασµό, αλλά και µέσω της διαµόρφωσης και της απόσπασης της συναίνεσης γύρω από τις κυρίαρχες αντιλήψεις για το φύλο. Ο ηγεμονικός ανδρισμός λοιπόν αποτελεί τον «κανόνα» ή το πρότυπο σε σχέση µε το οποίο ορίζονται και ταξινομούνται ιεραρχικά οι άλλες μορφές ανδρισμού και θηλυκότητας (Πεχτελίδης, 2012). Η άνιση κατανομή της εξουσίας στην κοινωνία σημαίνει ότι κάποιοι τύποι ανδρισμού και θηλυκότητας είναι ηγεμονικοί σε συγκεκριμένους κοινωνικούς χώρους, στη βάση των ποικίλων συναρθρώσεων των διαφορετικών κοινωνικών θέσεων, όπως είναι η κοινωνική τάξη, η εθνότητα, η φυλή, η θρησκεία, η σεξουαλικότητα, κλπ. Ο ηγεμονικός ανδρισμός παράγεται και εξυμνείται στο πλαίσιο του ισχύοντος πατριαρχικού κοινωνικού συστήματος το οποίο προσδιορίζει τους «κατάλληλους» τρόπους του να είσαι άνδρας και γυναίκα. Εγκαθιδρύει μια κοινωνική θέση υψηλού κύρους και επιρροής, θέτει τον πήχη βάσει του οποίου συγκρινόμαστε όλοι, οι άνδρες αλλά και οι γυναίκες, κατέχει τη δύναμη να ορίζει ποια είναι η «κατάλληλη» ανδρική και γυναικεία συμπεριφορά. Τέτοιοι είναι οι γυμνασμένοι σύγχρονοι άνδρες των ανδρικών περιοδικών, των απογευματινών σήριαλ, των διαφημίσεων.

Ο ηγεμονικός ανδρισμός καταφέρνει να καθορίσει το “κανονικό” και το “κατάλληλο”, εγκαθιδρύοντας μια ιεραρχία, με συνέπεια οι υποτελείς ή διαφορετικές µορφές ανδρισµού να µένουν στο περιθώριο και να μην γίνονται αντιληπτές οι συνέπειες της υποτέλειάς τους. Σύµφωνα µε την Connell (2005), ο ηγεµονικός ανδρισµός κατασκευάζεται σε σχέση προς και κατά αντιπαράθεση µε τη «θηλυκότητα», καθώς και µε υποτελείς µορφές «ανδρισµού» (πχ gay ανδρισμός, ανάπηρος ανδρισμός, queer ανδρισμός). Η ηγεµονική µορφή ανδρισµού χαρακτηρίζεται από την υποχρεωτική ετεροσεξουαλικότητα, την οµοφοβία, το µισογυνισµό, την κατοχή και άσκηση εξουσίας, την αυθεντία, την επιθετικότητα και βιαιότητα, καθώς και τις τεχνικές ή τεχνολογικές ικανότητες. Οι Kenway και Fitzclarence (2010) δίνουν µια πιο αναλυτική εικόνα των γνωρισµάτων αυτής της έννοιας λέγοντας ότι, ο ηγεµονικός ανδρισµός εκφράζεται µέσω της φυσικής δύναµης, της συναισθηµατικής ουδετερότητας, της δράσης και της περιπέτειας, της ανταγωνιστικότητας, της πειθαρχίας και του αυτο-ελέγχου, της ορθολογικότητας, της αντικειµενικότητας, των δεξιοτήτων, της γνώσης και της ατοµικότητας. Ωστόσο, δεν υπάρχει µία µορφή ηγεµονικού ανδρισµού, καθώς ανάλογα µε την κοινωνική περίσταση και τους μετέχοντες σ’ αυτή ενεργοποιούνται κάθε φορά διάφορες όψεις αυτής της ταυτότητας.

Η επιτέλεση των μορφών του (ηγεμονικού) ανδρισμού στις περιστάσεις της ζωής, ενδέχεται να δημιουργήσει δυσφορία και ψυχικό πόνο, καθώς ως σύστημα κατανόησης περι-ορίζει την βιωμένη εμπειρία των ανδρών. Με αυτόν τον τρόπο, ως κυρίαρχο κοινωνικοπολιτισμικό και έμφυλο σύστημα λόγου (discourse) μπορεί να καταστεί ιστός της αράχνης, παγίδευση σε δυσλειτουργικούς και παθολογικοποιητικούς τρόπους κατανόησης της ιδιαίτερης και προσωπικής εμπειρίας (Γεωργάκα, 2008). Αυτό στη θεραπεία μπορεί να κλείσει τα οποιαδήποτε περιθώρια διαπραγμάτευσης και ανάπτυξης εναλλακτικών τρόπων κατανόησης της εμπειρίας του φύλου, να οδηγήσει σε παθολογικούς μονοδρόμους επίλυσης που συχνά συντηρούν καταπιεστικές και δυσλειτουργικές πρακτικές. Ρόλος ενός κριτικά προσανατολισμένου θεραπευτή είναι να μπορεί να δράσει ως καταλύτης στην ανάδειξη και αποδόμηση του ρόλου αυτών των ηγεμονικών συστημάτων λόγου.

Το κείμενο έχει αντλήσει πολύ από το άρθρο του Πεχτελίδη, 2012, που αναφέρεται στη βιβλιογραφία.

Γεωργάκα, Ε. (2008). Αναδεικνύοντας το ρόλο των κοινωνικοπολιτισμικών συστημάτων λόγου στον ψυχικό πόνο: η συμβολή της ποιοτικής έρευνας της ψυχοθεραπείας. Hellenic Journal of Psychology, 5, pp. 79-98. Διαθέσιμο στο: http://www.pseve.org/journal/UPLOAD/Georgaca5a.pdf
Connell, R.W. (2005). Masculinities. Berkeley, Los Angeles: University of California Press. 
Kenway J. και Fitzclarence L. (2010). Masculinity, violence and schooling: challenging poisonous pedagogies. Gender and Education, 9 (1), 117-134.
Martino W. (1999). ‘Cool boys’, ‘party animals’, ‘squids’ and ‘poofters’: Interrogating the dynamics and politics of adolescent masculinities in school. British Journal of Sociology of Education, 20, σ.242.
Πεχτελίδης, Γ. (2012). Κοινωνιολογία του Ανδρισμού στο Σχολείο. Στο Να κοιτάς με άλλα μάτια να βλέπεις διαφορετικά – έμφυλες προσεγγίσεις στην εκπαίδευση. Αθήνα: Εταιρεία Σπουδών – Σχολή Μωραϊτη. 

Καλοκαιρινές Διακοπές!

Το γραφείο θα είναι κλειστό για την απαραίτητη καλοκαιρινή ανάπαυλα από σήμερα 21/7/2015 ως και τις 16/8/2015.

επικοινωνία για προγραμματισμό συνεδριών μετά τις 16/8 στα γνωστά τηλέφωνα.

 

νέα έκδοση: Critical Psychotherapy, Psychoanalysis and Counselling

σε επιμέλεια του Del Lowenthal (Roehampton University)

 

Περιεχόμενα:

PART I: INTRODUCTION

  1. Talking Therapies, Culture, the State and Neo-liberalism: Is There a Need for Critical Psychotherapy, Psychoanalysis and Counselling? Del Loewenthal

PART II: WHAT CAN WE LEARN FROM CRITICAL PSYCHIATRY AND CRITICAL PSYCHOLOGY?

  1. The Medical Model: What Is It, Where Did It Come from and How Long Has It Got? Hugh Middleton
  2. Toward Critical Psychotherapy and Counselling: What Can We Learn from Critical Psychology (and Political Economy)? Ian Parker
  3. The Neurobiological Turn in Therapeutic Treatment: Salvation or Devastation? Kenneth J. Gergen

PART III: USERS’ PERSPECTIVES

  1. Personal Versus Medical Meanings in Breakdown, Treatment and Recovery from ‘Schizophrenia’ Tom Cotton and Del Loewenthal

PART IV: CRITIQUES COMING MORE FROM OUTSIDE

  1. Critical Theory and Psychotherapy Anastasios Gaitanidis
  2. When Love Is Not All We Want: Queers, Singles and the Therapeutic Cult of Relationality Mari Ruti and Adrian Cocking
  3. Relating to People as Revolutionaries Lois Holzman
  4. Work in Contemporary Capitalism Michael Rustin

PART V: CRITIQUES COMING MORE FROM INSIDE

  1. Everything You Always Wanted to Know About Therapy (but Were Afraid to Ask): Fragments of a Critical Psychotherapy Andrew Samuels
  2. Critical Priorities for the Psychotherapy and Counselling Community Colin Feltham
  3. The Deleuzian Project Chris Oakley
  4. Psychoanalysis and the Event of Resistance Steven Groarke
  5. Psychology, Psychotherapy – Coming to Our Senses? Paul Moloney

PART VI: CRITIQUES OF TRAINING AND LEARNING

  1. Contesting the Curriculum: Counsellor Education in a Postmodern and Medicalising Era Tom Strong, Karen H. Ross, Konstantinos Chondros and Monica Sesma-Vazquez
  2. Systemic Means to Subversive Ends: Maintaining the Therapeutic Space as a Unique Encounter Jay Watts 

PART VII: IS THERE AN UNFORTUNATE NEED FOR CRITICAL PSYCHOTHERAPY, PSYCHOANALYSIS AND COUNSELLING?

17. Psychotherapy, Psychoanalysis and Counselling for Oppressors and Oppressed: Sex, Violence and Ideology Del Loewenthal

 

10 link για την εβδομάδα #8

Η γνώριμη θεματική, το αναγκαίο ερώτημα, πως το “έξω”, οι κοινωνικές, πολιτικές ή πολιτισμικές συνθήκες καθορίζουν το “μέσα”, την ψυχολογία, τον “ψυχισμό” μας.

1. Νιώθουμε δυστυχισμένοι, δεν ήμαστε: ένας αρθρογράφος του Ακραίου Κέντρου, ο Θοδωρής Γεωργακόπουλος, επιχειρηματολογεί με δεδομένα και στοιχεία για το υποκειμενικό βίωμα της κρίσης, έναντι ποσοτικών δεικτών.

2. Τo χρέος ως σχέση εξουσίας: ομιλία εκ των ηγετών του PODEMOS, του  Juan Domingo Sáncheζ στην Αθήνα, για την εξουσιαστική πτυχή του χρέους, η οποία είναι και μια τεχνική υποκειμενοποίησης, διαμορφώνει ένα υποκείμενο. Μπορείτε να δείτε και την ομιλία από το youtube.

3. Ordinary Psychosis του David Ferraro: Μια γενεαλογία περιήγηση στην έννοια της κανονικόμορφης ψύχωσης, όπως αναπτύσσεται στη λακανική κλινική, και στη σχέση της με το πραγματικό του 21ου αιώνα.

4. Σχετικά με το Music School: ένα συλλογικό κείμενο μεστής, θεωρητικής και πολιτικής κριτικής για το reality show του Mega, το οποίο βασίζεται σε ένα κριτικό ψυχολογικό πρίσμα για τη σεξουαλικοποίηση της παιδικής ηλικίας. “Το πιο σημαντικό στοιχείο είναι πως συχνά καλούνται να ερμηνεύσουν τραγούδια σαν να είναι μεγάλοι, να νιώσουν λόγια ερωτικής έντασης (πόνου, καημού κτλ.) που δεν ανταποκρίνονται στα βιώματά τους, λαμβάνοντας σχόλια από τους κριτές πως ερμήνευσαν το τραγούδι με μεγάλη ωριμότητα και πολύ συναίσθημα και πως φάνηκε ότι ένιωθαν τα λόγια κτλ. Η συστηματική καλλιέργεια της ερωτικής συναισθηματικής ωριμότητας και η δημόσια έκθεση και επιτέλεση της επιτρέπει την σύγκλιση της ερωτικής θυμικής οικονομίας των παιδιών με αυτή των ενήλικων, δίνοντας επιπλέον υπόσταση στο σεξουαλικό βλέμμα προς τα παιδιά.”

5. The McMindfulness Craze: The dark side of the mindfulness revolution: για τη σύνδεση μεταξύ ‘ενσυνειδητότητας’ (mindfulness) και ψυχοθεραπείας, αλλά και τις διαφορές των δυο, στη δυτική κουλτούρα. Αντίθετα με ό,τι υποστηρίζεται από τους οπαδούς της ενσυνειδητότητας, δεν είναι πανάκεια!

6. Rethinking one of psychology’s most infamous experiments: μια σημερινή (!) συζήτηση του διάσημου πειράματος του Milgram, για τη σημασία του για τη σημερινή επιστήμη και κουλτούρα, για την επανεξέτασή του σήμερα και για τους τρόπους που το επανεξετάζουν οι επιστήμονες σήμερα.

7. Is it depression? Or melancholy? Or…: μια συζήτηση της έννοιας και της κλινικής διάγνωσης της “κατάθλιψης”, η οποία όχι μόνο αποδομεί πρακτικά την κλινική οντότητα, αλλά επιμένει στη πολύπλοκη ιδιαιτερότητά της για τον κάθε πάσχοντα, με αναφορά στην καταγεγραμμένη κατάθλιψη του Αβραάμ Λίνκολν. Και κλείνει με τις σημαντικές φράσεις: “Η ευτυχία πουλιέται ανελέητα στο καπιταλιστικό παζάρι, αλλά μερικοί από μας προτιμάμε να επιδιώκουμε όχι να αισθανόμαστε καλά, αλλά να αισθανόμαστε άνθρωποι. Ζωή με ένα σκοπό. Φροντίδα των άλλων. Να ανταπεξέρχεσαι στις προσωπικές προκλήσεις. Να μαθαίνεις τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος. Να βρίσκεις νόημα στη ζωή. Να αντιμετωπίζεις τις σκληρές αλήθεις της ζωής με εντιμότητα?.

8. Πολιτισμικός Πόλεμος ενάντια στην ανορεξία/βουλιμία: ένα παλιότερο άρθρο από τη μακρινή Νέα Ζηλανδία το οποίο περιγράφει τη δουλειά που κάνει για δεκαετίες ο David Epston, αφηγηματικός θεραπευτής, για να χτίσει μια “αντι-γλώσσα” και ένα μέτωπο εναντίον των διατροφικών διαταραχών της ανορεξίας/βουλιμίας και υπερ της ζωής. Σημαντικές βέβαια, είναι και οι ίδιες οι αφηγήσεις των insiders, των γυναικών (και ανδρών) που έχουν “πολεμούν” τέτοιες διαταραχές για τη ζωή τους. Το άρθρο είναι σημαντικό γιατί τονίζει καταρχάς ότι θέματα θεραπείας συνδέονται με την ευρύτερη κουλτούρα της εποχής και κατά δεύτερον, επειδή φέρνει στη σκηνή ακριβώς τις φωνές των ίδιων των ατόμων.

9. Επιστημονική συσχέτιση των πολιτικών λιτότητας διαχρονικά με τις αυτοκτονίες: μια μελέτη από μια διεπιστημονική ομάδα των Πανεπιστημίων της Πεννσυλβάνια, της Κρήτης, της ΕΛ.ΣΤΑΤ., του Εδιμβούργου και του Π.Ο.Υ., η οποία συσχέτισε τα διαθέσιμα στατιστικά αυτοκτονιών με τα κοινωνικά γεγονότα (λιτότητας & ευημερίας) σε βάθος 30ετίας. Το συμπέρασμα, ότι τα γεγονόταλιτότητας συσχετίζονται θετικά με την αύξηση των αυτοκτονιών στις ίδιες περιόδους. Σαν να λέμε δηλαδή, το “έξω” καθορίζει το “μέσα”! Φυσικά, στη στατιστική μαθαίνουμε ότι συσχέτιση δεν σημαίνει αιτιότητα, και δεν μπορούμε βέβαια να βγάλουμε οριστικές σχέσεις αιτιότητας… Για τη συγκεκριμένη δημοσίευση μπορείτε να δείτε εδώ.

10. Για ένα μοντέλο συνεργατικής πρακτικής στην κοινοτική ψυχική υγεία: μια αγγλόφωνη δημοσίευση από το Σκανδιναβικό περιοδικό Skandinavian Psychologist, όπου περιγράφονται λεπτομερώς δυο μελέτες διεπιστημονικών ομάδων με κέντρο τη Νορβηγία. Στις μελέτες αυτές, με μια προοπτική ολοκληρωμένων υπηρεσιών (ψυχικής) υγείας, αναδεικνύεται η σημασία της συμμετοχής και συνεργασίας των ίδιων των χρηστών ψυχικής υγείας στις αποφάσεις που τους αφορούν.Τελικά, φαίνονται τα καλύτερα αποτελέσματα από την ενίσυση της δημοκρατίας και της ισότητας (και) στην ψυχική υγεία, σε ένα ανθρώπινο και αποτελεσματικό μοντέλο οργάνωσης των υπηρεσιών.

Καλή Χρονιά!

Χρόνια Πολλά!

IMG_2631

 

Τις καλύτερες Ευχές για το 2015:

#Υγεία, #Χαρά, #Δημιουργία, #Αναστοχασμοί, #Αμφισβήτηση, #Όνειρα, #Αλληλεγγύη

 

Μια κάρτα με θέμα από την Αμβέρσα, όπου πέρασα μερικές υπέροχες μέρες

10 link για την εβδομάδα #7

η 7η εκδοχή, πολύ καθηστερημένη, και αποτελούμενη κυρίως από συνέδρια, ωστόσο περιέχει και αυτό το video από το D.Mackler μιας συνάντησης ανταλλαγής απόψεων ακτιβιστών για τη διακοπή ψυχιατρικών φαρμάκων. Ομοφυλόφιλη υιοθεσία, ψυχανάλυση, συστημική, ψυχιατρική, ανοιχτός διάλογος και η εδραίωση μιας κριτικής προοπτικής για τις ψυχιατρικές διαταραχές είναι τα περιεχόμενα….

1. Η στοματική υγιεινή και η υιοθεσία παιδιών από ζευγάρια ατόμων του ίδιου φύλου: Ένα παιγνιώδες άρθρο για το θέμα της υιοθεσίας από ομόφυλα ζευγάρια, που το θέτει στη σωστή βάση. Γιατί τι υποχρεώσεις έχουν οι γονείς για τα παιδιά τους; να μην σχιζοφρενιάσουμε (κυριολεκτικώς) τα παιδιά μας, να τα μάθουμε να πλένουν τα δόντια τους από μικρά και να τους κληροδοτήσουμε μεγάλες βιβλιοθήκες.” Δεν θα μπορούσα να συμφωνώ περισσότερο…

2. Χρέος και Ψυχανάλυση, του Κ. Δουζίνα: ένα κείμενο από τον φιλόσοφο Κ. Δουζίνα, το οποίο επικεντρώνει την πολιτική ανάλυση για την κρίση και τα μνημόνια στην “επιθυμία του χρέους”, αναφερόμενο στον Μ. Λαζαράτο και τη “δημιουργία του Χρεωμένου Ανθρώπου” και στη λακανική θεωρία, για να υποστηρίξει την βιοπολιτική, πειθαρχική στο επίπεδο του υποκειμένου, λειτουργία του χρέους.

3. Το σώμα σε κρίση στον ψυχαναλυτικό και τον ιατρικό λόγο: Διεθνές συνέδριο ψυχανάλυσης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Διεθνείς προσκεκλημένοι, δείχνει την καλή ψυχαναλυτική δουλειά που γίνεται στο Τμ. Ψυχολογίας του ΕΚΠΑ, μαζί με το Γαλλικό Ινστιτούτο.

4. Συνέδριο “Psychiatry beyond scientism”: Ένα συνέδριο που γίνεται το Γενάρη του 2015 στο Amsterdam, με αναφορά σε φιλοσοφικές και επιστημολογικές συζητήσεις περί της ψυχιατρικής.

5. Σταματώντας τα ψυχιατρικά φάρμακα: μια συνάντηση: Πολύ ενδιαφέρουσα οπτική καταγραφή μιας συνάντησης – εκπαίδευσης – συζήτησης ψυχιατρικών επιζώντων και ακτιβιστών από τις ΗΠΑ και τον κόσμο που αγωνίζονται για τη διακοπή και τη μείωση της χρήσης των ψυχιατρικών φαρμάκων. Με ελληνικούς υπότιτλους, χάρη στη δουλειά του Παρατηρητηρίου για τα Δικαιώματα στο Χώρο της Ψυχικής Υγείας.

6. Διημερίδα για τα 30 Χρόνια του Εργαστηρίου Διερεύνησης Ανθρώπινων Σχέσεων (6-7/12/2014): μια πολύ ενδιαφέρουσα συστημική διημερίδα που γίνεται στο Pierce College, εορτάζοντας τη διαχρονική συμβολή του Εργαστηρίου Διερεύνησης Ανθρώπινων Σχέσεων στην ψυχοθεραπεία και την εκπαίδευση της Ελλάδας, με πάρα πολλούς γνωστούς προσκεκλημένους. Εδώ μπορείτε να δείτε και περιγραφές/περιλήψεις των εργαστηρίων που διεξάγονται.

7. 2ο Συνέδριο Συστημικής Ψυχοθεραπείας Κύπρου “Η βία ως μορφή σχέσης: πρόληψη, θεραπεία, εναλλακτικές προτάσεις” (29-30/11): Συνέδριο Κυπριο-Ελλαδικό συστημικής. Πολύ ενδιαφέροντα τα εργαστήρια, με εφαρμοσμένες πρακτικές στο θέμα της βίας και της οικογένειας.

8. Θετική Ενέργεια, η μάστιγα της εποχής: Για κάποιους ανθρώπους είναι απλώς αδύνατο να αποδεχτούν ότι πέρα από τις καλές, υπάρχουν και οι πραγματικά αισχρές, ανυπόφορες, ελεεινές στιγμές στη ζωή. Και τέλος. Χωρίς ελαφρυντικά, χωρίς περαιτέρω διαπραγματεύσεις. Plain shit. Αντιδραστικά, και σε πλήρη άρνηση όντες, επιλέγουν όχι να διδαχθούν κάτι από την ατυχία, αλλά να τη μεταμφιέσουν σε κάτι αισιόδοξο, λες και τα λόγια με τα οποία περιβάλλεται μία μαλακία θα την κάνουν λιγότερο μαλακία. Η όλη εκστρατεία κουκουλώματος και βαυκαλισμού αποκτά σχεδόν δικτατορικές διαστάσεις, καθώς οι υποστηρικτές της προσπαθούν να την επιβάλουν στους άλλους με το ζόρι, προκρίνοντας τη μόνιμη ευφορία τους ως την μοναδική πρέπουσα στάση ζωής.Από το curlysue magazine.

9. Σκέψεις για τον Ανοιχτό Διάλογο: εισαγωγικό post από τον Dr. Tom Stockmann, ο οποίος παρακολουθεί το πιλοτικό πρόγραμμα εκπαίδευσης που διοργανώνει το NHS στην Αγγλία. Αποτελεί μια πρώτη, βασική εισαγωγή για την προοπτική του Ανοιχτού Διαλόγου.

10. Undestanding Psychosis and Schizophrenia: καινούρια, ελεύθερα διαθέσιμη έκθεση από την Anne Cooke εκ μέρους του Τομέα Κλινικής Ψυχολογίας της BPS, η οποία παίρνει μια πολύ προοδευτική θέση για την ψύχωση, εντάσσοντάς την σε ένα συνεχές των ανθρώπινων εμπειριών, ανιχνεύει την αιτία της στο τραύμα, και συμπαρατάσσεται με τα κοινωνικά κινήματα των άμεσα ενδιαφερόμενων. Ό,τι ακριβώς δεν περιμένει κανείς να ακούσει από το κατεστημένο!

Επιστημονική Διημερίδα της Συστημικής Εταιρείας Β. Ελλάδας 22-23/11/2014

Αφίσα
πρόγραμμα Σαββάτου 22/11
Πρόγραμμα Κυριακής 23/11

Σε pdf:

DIALOGOI 35×50

PROGRAMME DIHMERIDAS

Νέος λογαριασμός στο Twitter!

Εδώ και κάποιο καιρό, έχω εγκαινιάσει έναν λογαριασμό στο Twitter, όπου δημοσιεύω νέα, αναδημοσιεύω tweets άλλων συναδέλφων και άλλων λογαριασμών, και γενικά, σε συζήτηση να βρισκόμαστε!

Μπορείτε να με βρείτε και να με ακολουθήσετε @g_kesisoglou λοιπόν!

Λίστα Ηλεκτρονικού Ταχυδρομείου

Υπάρχει πολύ καιρό, αλλά ίσως χρειάζεται λίγο τόνισμα!

Οι παλιοί στο διαδίκτυο έχουν καταλήξει ότι μετά την προσωπική ιστοσελίδα, είναι ο πιο σταθερός και μόνιμος τρόπος επικοινωνίας με όποιους ενδιαφερόμενους.

Οπότε, αν σας ενδιαφέρει να λαμβάνετε ενημερώσεις για τα νέα άρθρα στην σελίδα μου, τις προτεινόμενες δραστηριότητες, σεμινάρια, συνέδρια ή/και ημερίδες που διοργανώνω ή συμμετέχω, μπορείτε να συμπληρώσετε το email σας στο κουτάκι λίγο πιο κάτω

Λίστα Ηλ. Ταχυδρομείου
Name
Email Address *

και δεξιά, στην πλαϊνή στήλη!