- Ιδιαίτεροι τομείς δυσκολιών στην εκμάθηση των γλωσσών (η περίπτωση της ελληνικής και της αγγλικής γλώσσας)
- Πιθανές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες/Δυσλεξία
- Συμβουλές-Προτάσεις προς τους γονείς
Άρθρα
“Το αδύνατο πένθος και η κρύπτη” της Κ.Μάτσα
Η χρήση ναρκωτικών και η σχέση της με τον αποκλεισμό του πένθους και του θανάτου. Αποσπάσματα από το νέο βιβλίο της Κατερίνας Μάτσα, «Το αδύνατο πένθος και η κρύπτη» Ο τοξικομανής και ο θάνατος, των εκδ. Άγρα.
Προέρχονται από όλα τα κοινωνικά στρώματα, σιωπηλοί μάρτυρες μιας χωρίς προηγούμενο κρίσης της κοινωνίας και του πολιτισμού.
Ένας πραγματικός μικρόκοσμος που βιώνει καθημερινά το θάνατο, ζώντας στο κοινωνικό περιθώριο, μέσα σ’ έναν κόσμο που γεννά και συσσωρεύει καταστροφές.
Η χρήση των ναρκωτικών γι’ αυτά τα νέα παιδιά γίνεται ένα παιχνίδι ρώσικης ρουλέτας, μια διαρκής αναμέτρηση με το θάνατο.
Αναζητούν απελπισμένα τη δύση τους, γνωρίζοντας ότι κάθε δόση μπορεί να είναι η μοιραία δόση.
Ζουν μέσα στην εξαθλίωση, γνωρίζοντας ότι αυτός ο τρόπος ζωής τους εκθέτει σε μυριάδες κινδύνους (λοιμώξεις, ατυχήματα, αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές κ.α.).
Παρ’ όλα αυτά επιμένουν.
Το κάνουν όχι από ευχαρίστηση, όπως πιστεύουν πολλοί, αλλά από ανάγκη.
Τα ναρκωτικά δεν αποτελούν αντικείμενο επιθυμίας αλλά ανάγκης.
Η εξάρτηση δεν είναι παρά ένας τυραννικός καταναγκασμός, καθημερινό μαρτύριο, που μετατρέπει τη ζωή σε κόλαση.
Για τους τοξικομανείς η προβληματική της επιθυμίας έχει μετατεθεί στο πεδίο της ανάγκης, ο θάνατος κυριαρχεί στην ψυχική σκηνή.
«Μέσα από τη χρήση των ναρκωτικών», λέει η Sylvie Le Poulichet, «επιτελείται μια διαρκής προσομοίωση θανάτου».
Η έναρξη της χρήσης ουσιών γίνεται, συνήθως, στην αρχή της εφηβείας.
Είναι η ηλικία της ανακάλυψης της άγνωστης, ακόμα, ηπείρου της σεξουαλικότητας και της συνάντησης του υποκειμένου με το ζήτημα του θανάτου.
Είναι η εποχή της αναμέτρησής του με το άγνωστο, το τυχαίο, το αβέβαιο, μέσα σε ένα φαντασιωτικό παιχνίδι, όπου το επίδικο είναι η ζωή του ή ο θάνατός του.
Από την ικανότητά του να «επιβιώσει» ψυχικά μέσα από αυτή την αναμέτρηση, από την ικανότητά του, δηλαδή, να βρει το δικό του πέρασμα προς τη ζωή, θα εξαρτηθεί το ίδιο το ψυχικό του γίγνεσθαι.
Στις περιπτώσεις όμως που υπάρχουν βαθιά ελλείμματα στον ψυχισμό του και συνθήκες κρίσης στο οικογενειακό και στο κοινωνικό περιβάλλον, τότε αυτό το πέρασμα προς τη ζωή δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί ικανοποιητικά για το άτομο και το παιχνίδι με το θάνατο γίνεται τρόπος ζωής, που μπορεί να πάρει τη μορφή της τοξικομανίας. […]
Το βέβαιο όμως είναι ότι σ’ αυτό το μακάβριο παιχνίδι η διαρκής πρόκληση του θανάτου αποσκοπεί, βασικά στην ακύρωσή του. […]
Όταν κάνουν χρήση δεν έχουν στο μυαλό τους το θάνατο, δεν επιδιώκουν – εκτός από συγκεκριμένες ιδιαίτερες περιπτώσεις όπου συνυπάρχει ψυχοπαθολογία – να αυτοκτονήσουν. Ρισκάρουν το θάνατο για να κερδίσουν τη ζωή.
Επιδιώκουν, βασικά, να αποδείξουν –στον εαυτό τους, πρώτα απ’ όλα- ότι μπορούν να ακυρώσουν το θάνατο και να βγουν νικητές.
Κρύβουν την τρομακτική τους ανασφάλεια πίσω από την επίδειξη της –φαντασιωσικής- παντοδυναμίας που δίνουν τα ναρκωτικά. […]
Γι’ αυτό η λήψη υπερβολικής δόσης (OD) είναι τόσο συνήθης πρακτική, στην οποία ο ίδιος ελάχιστες, σχετικά, φορές δίνει το χαρακτήρα της απόπειρας αυτοκτονίας. […]
Όταν κάνει χρήση δεν υπάρχει γι’ αυτόν ο Άλλος, ως ζωντανή παρουσία στη ζωή του.
Υπάρχει μόνο το χάσμα της απουσίας, που δίνει τραγική διάσταση στη μοναξιά του.
Ο θάνατος, λοιπόν, σφραγίζει την καθημερινότητα της μίζερης ζωής τους, γιατί έχει ήδη σφραγίσει, από πριν, τον εσωτερικό ψυχικό τους κόσμο.
Μέσα σ’ αυτόν βρίσκεται, συχνά, κλεισμένος ένας αγαπημένος νεκρός που δεν μπόρεσαν να τον πενθήσουν, εγκιβωτισμένος σε μία «κρύπτη» στο εσωτερικό του Εγώ.
Το πένθος αυτού του νεκρού ήταν ανέφικτο μέσα στις συνθήκες που συντελέστηκε η μεγάλη απώλεια.
Αυτός ο ψυχικός τραυματισμός, που δεν έγινε δυνατό να μεταβολιστεί ψυχικά, μπορεί να συνδέεται με προσωπικά βιώματα, μπορεί όμως και να μεταδόθηκε από προηγούμενες γενιές και να αφορά συλλογικές εμπειρίες (της κοινότητας, του έθνους, της κουλτούρας στην οποία ανήκει η οικογένεια του συγκεκριμένου ατόμου).
Αυτό το τραύμα διαμορφώνει με πολύπλοκο και κρυπτικό, συνήθως, τρόπο τα δυναμικά της ψυχικής ζωής του ίδιου αλλά και της οικογένειάς του. Γεννά κρύπτες και «φαντάσματα» που «στοιχειώνουν» τους ζωντανούς. […]
Η κλινική μας εμπειρία επιβεβαιώνει την παρουσία όλων αυτών των φαινομένων σε πολλούς τοξικομανείς, που προσήλθαν στον Συμβουλευτικό Σταθμό του 18 ΑΝΩ και ζήτησαν να ενταχθούν σε κάποιο από τα θεραπευτικά προγράμματα που υλοποιούνται στη Μονάδα.
Παρατηρήσαμε αρχικά ότι στο ιστορικό της οικογένειας των τοξικομανών αναφέρονται πολλοί θάνατοι, συνήθως πρόωροι και απροσδόκητοι.
Το πένθος γι αυτούς τους νεκρούς δεν έγινε εφικτό, για πολλούς λόγους, ιδιαίτερους για τον καθέναν.
Η έναρξη της χρήσης ουσιών τοποθετείται, συνήθως, χρονικά, μετά την τραυματική απώλεια και ο αδύνατο πένθος της. […]
Παρατηρήσαμε στην κλινική πράξη ότι στις περιπτώσεις που υπήρχε αδύνατο πένθος η θεραπευτική διαδικασία ήταν ιδιαίτερα δύσκολη και οι υποτροπές συχνές, ακόμα και μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του θεραπευτικού προγράμματος.
Σ’ αυτά τα άτομα αναπτυσσόταν, συχνά, μετά την απεξάρτησή τους από τα ναρκωτικά, μια εξαρτητική σχέση με το αλκοόλ, η οποία προηγούνταν της υποτροπής στα ναρκωτικά και στη συνέχεια εξελισσόταν παράλληλα. […]
Η απώθηση του θανάτου και του πένθους
[…] Η διαδικασία του πένθους πραγματοποιείται στον τόπο της συνάντησης του ψυχικού με το κοινωνικό.
Η έκφραση του πένθους παίρνει πολλές μορφές (θρήνος, παράπονο, θλίψη, άγχος, οργή, αγανάκτηση, κ.α.).
Στους περισσότερους πολιτισμούς ο θρήνος αποτελεί την πρώτη αντίδραση στο θάνατο.
Σε όλους τους τύπους κοινωνιών οι τιμές στο νεκρό αποδίδονται μέσα από επιθανάτιες τελετές.
Πάντως ο τρόπος που εκφράζεται το πένθος σε μια κοινωνία συναρτάται στενά με την κουλτούρα της, με τον τρόπο που αφήνει ελεύθερα, προβάλλει και νοηματοδοτεί ή αντίθετα καταπνίγει και απαγορεύει να εκφραστούν τα αρνητικά συναισθήματα που γεννά η απώλεια.
Στις παραδοσιακές, τις προκαπιταλιστικές, κοινωνίες η εργασία του πένθους είχε κοινωνικό χαρακτήρα και αποτελούσε μέρος ενός τελετουργικού, στο πλαίσιο μια κοινωνικής πρακτικής, που περιελάμβανε ένα υποστηρικτικό κοινωνικό δίκτυο γύρω από τον πενθούντα και μία διαδικασία από κοινού συμμετοχής της κοινότητας στο πένθος για τον νεκρό. […]
Ο άνθρωπος σ’ εκείνες τις κοινωνίες ήταν βαθιά και άμεσα κοινωνικός και δεν διαχώριζε τον εαυτό του από τη φύση.
Η οικειότητα με το θάνατο ήταν μια μορφή παραδοχής της τάξης και της φύσης.
Από τις αρχές του 19ου αιώνα μέχρι και σήμερα, οι δημογραφικές μεταβολές, η βιομηχανική επανάσταση και η πρόοδος της Ιατρικής άλλαξαν τη στάση των ανθρώπων απέναντι στο θάνατο.
Ο θάνατος καθενός, καθώς και ο θάνατος των οικείων του, εσωτερικεύεται, απωθείται και εκδιώκεται από την καθημερινότητά του.
Η απώλεια ενός οικείου και ο χρόνος του πένθους δεν αποτελούν πλέον μια εμπειρία στην οποία συμμετέχει και το κοινωνικό σώμα.
Το πένθος στις κοινωνίες της νεωτερικότητας έχει χάσει το κοινωνικό του χαρακτήρα και έχει γίνει μια στενά ατομική υπόθεση, μια ατομική ψυχική διεργασία.
Αυτό που κυριαρχεί σε κοινωνικό επίπεδο είναι η απώθηση του θανάτου μέσα σε συνθήκες ακραίας εξατομίκευσης.
«Η σύγχρονη κοινωνία», λέει ο Αρίες, «στερεί τον άνθρωπο από το θάνατό του και δεν του τον επιστρέφει παρά μόνο εφόσον δεν πρόκειται να ταράξει τους ζωντανούς. Από την άλλη μεριά, απαγορεύει στους ζωντανούς να δείχνουν συγκινημένοι από το θάνατο του άλλου, δεν τους επιτρέπει ούτε να κλάψουν τους νεκρούς, ούτε να κάνουν ότι τους νοσταλγούν».
Σε μια κοινωνία η οποία μέσα στην κρίση της λειτουργεί ως «μηχανή αποκλεισμού», δημιουργώντας όρους κοινωνικού αποκλεισμού για ένα ευρύτατο και διαρκώς διευρυνόμενο φάσμα ατόμων και κοινωνικών ομάδων, ο μεγαλύτερος αποκλεισμός είναι αυτός του νεκρού και του θανάτου.
«Στην καρδιά της ορθολογικότητας της δικιάς μας κουλτούρας βρίσκεται ένας αποκλεισμός, που προηγείται οποιουδήποτε άλλου, πιο ριζικός από τον αποκλεισμό των τρελών, των παιδιών ή των κατώτερων φυλών, ένας αποκλεισμός που προηγείται όλων αυτών και χρησιμεύει ως πρότυπό τους, ο αποκλεισμός του νεκρού και του θανάτου».
Οι σύγχρονες πόλεις είναι χτισμένες σαν να μην υπάρχει θάνατος. Το φέρετρο είναι πολύ δύσκολο να φτάσει στον τελευταίο όροφο της πολυκατοικίας ή του ουρανοξύστη.
Κανείς πια δεν είναι διαθέσιμος για να «ξενυχτήσει» τον νεκρό στο σπίτι του το τελευταίο βράδυ πριν από την ταφή και να συμπαρασταθεί στους πενθούντες συγγενείς του. […]
Σ’ αυτές τις δύσκολες στιγμές απουσιάζει τραγικά ένα υποστηρικτικό δίκτυο ανθρώπων γύρω από τους πενθούντες, για να μοιραστεί μαζί τους τον πόνο της απώλειας και να θρηνήσει τον νεκρό.
Όμως η εμπειρία του πένθους χρειάζεται, οπωσδήποτε, έναν συνομιλητή για να βιωθεί και να εκφραστεί με λόγια, να μιληθεί. […]
Ο θάνατος του προσφιλούς προσώπου πρέπει να εγγραφεί κοινωνικά, να πάρει το χαρακτήρα μιας κοινής «μαρτυρίας», μιας από κοινού συμμετοχής στον πόνο της απώλειας, ενός συλλογικού θρήνου.
Η απουσία αυτού του κοινωνικού συνομιλητή που μπορεί να λειτουργήσει για τους πενθούντες ως υποστηρικτικό δίκτυο οδηγεί στην αποκοινωνικοποίηση και τελικά στην απώθηση του πένθους.
Ο βαθμός της απώθησης του πένθους σε κοινωνικό επίπεδο αποτελεί δείκτη του βαθμού αποξένωσης των ανθρώπων, μέτρο της κοινωνικής αλλοτρίωσης.
Μέσα στις συνθήκες που ορίζονται από την κυρίαρχη σήμερα ιδεολογία του ατομικισμού διαμορφώνεται ο ψυχισμός της νέας γενιάς, της γενιάς «χωρίς μέλλον» (generation “no future”) και εμφανίζεται πολύμορφα η αδυναμία της, σε συλλογικό επίπεδο, να επιτελέσει το πένθος της για ένα καλύτερο μέλλον, που δικαιούται, αλλά της το στερούν.
Μήπως, λοιπόν, αυτό το αδύνατο πένθος των νέων της εποχής μας γίνεται ένας από τους παράγοντες που πυροδοτούν, σε τόσο μεγάλη έκταση, τις αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές τους; Μήπως η σημερινή κοινωνία του θεάματος είναι ανίκανη να πενθήσει επειδή έχει μετατρέψει και τον ίδιο το θάνατο σε θέαμα;
Ακόμα και οι μαζικοί θάνατοι των πολέμων, των βομβαρδισμών, των μαζικών καταστροφών δεν αντιπροσωπεύουν για τον θεατή τους – που τους παρακολουθεί στην τηλεόραση, αμέτοχος, με το αίσθημα της ασφάλειας που παρέχει ο ιδιωτικός του χώρος- παρά απλές τηλεοπτικές εικόνες που συντηρούν την ψευδαίσθηση ότι ο θάνατος δεν τον αφορά προσωπικά, είναι κάτι ξένο προς αυτόν, δεν επηρεάζει την καθημερινότητά του.
Πίσω από αυτή την αδυναμία του μέσου ανθρώπου της εποχής μας να αποδεχτεί το θάνατο και να μιλήσει ανοιχτά για αυτόν, βρίσκεται η αδυναμία του να πενθήσει τους νεκρούς του.
Βρίσκεται η ανικανότητά του να επεξεργαστεί ψυχικά τον τραυματισμό της απώλειας και να τον επουλώσει.
Βρίσκεται μια βαθιά ελλειμματική λειτουργία συμβολοποίησης και μετουσίωσης.
Γι’ αυτό δεν αντέχει τον ψυχικό πόνο και προσπαθεί με κάθε τρόπο να τον ναρκώνει.
Ακόμα και στις κορυφαίες στιγμές του αποχαιρετισμού του νεκρού, κατά την τελετή της ταφής του, οι πενθούντες, συγγενείς και φίλοι, παρευρίσκονται συνήθως με ναρκωμένες τις αισθήσεις από τα ηρεμιστικά που καταναλώνουν.
Μ’ αυτόν τον τρόπο, βέβαια, μπλοκάρουν ακόμα περισσότερο τη διαδικασία του πένθους, τη στιγμή ακριβώς που θα έπρεπε να αρχίσει.
«Τελικά», λέει ο Αρίες, «καταλήγει κανείς να αναρωτηθεί αν μεγάλο μέρος της σημερινής κοινωνικής παθολογίας πηγάζει από την τοποθέτηση του θανάτου έξω από την καθημερινή ζωή, από την απαγόρευση του πένθους και του δικαιώματος να πενθούμε τους νεκρούς μας».
2ημερο Σεμινάριο: Ψυχ – Ώσεις & εναλλακτικές προσεγγίσεις στη συνάντηση με ακραίες ψυχικές εμπειρίες 12-13 Μάη 2012
Οι ψυχώσεις (διαγνωσμένες ως σχιζοφρένειες, διπολικές διαταραχές ή άτυπα ψυχωσικά σύνδρομα) είναι ο νούμερο ένα λόγος ψυχιατρικού εγκλεισμού σε όλο το δυτικό κόσμο. Η βασική, αν όχι η μοναδική, αντιμετώπιση στην ψυχιατρική αποτελεί η χορήγηση νευροληπτικών και άλλων ψυχοφαρμάκων, για πολλά χρόνια και τις περισσότερες φορές ισοβίως, και η άσκηση σωματικής και ψυχολογικής βίας στα ψυχιατρικά καταστήματα, αλλά και στους φυσικούς χώρους διαβίωσης των ενδιαφερόμενων προσώπων, κοντά στις οικογένειές τους. Οι άνθρωποι που ξεκινούν μια τέτοια πορεία καταλήγουν στη συντριπτική τους πλειοψηφία βαθύτατα αποδυναμωμένοι και αποδιοργανωμένοι στην κοινωνική και προσωπική τους ζωή. Έτσι οι ψυχώσεις ταυτίζονται στη συνείδηση του περισσότερου κόσμου με την τρέλα στην πιο ανέλπιδη μορφή της. Πολλοί επαγγελματίες ισχυρίζονται ότι πρόκειται για κλινικές εικόνες, που δεν ανταποκρίνονται σε καμιά ψυχοθεραπεία.
Αλλά τι είναι τρέλα; Τι μπορεί να κάνει ο επαγγελματίας ψυχικής υγείας μπροστά στον σκληρό πυρήνα της κλασικής ψυχιατρικής, τις ψυχώσεις κάθε τύπου, που από τον ορισμό τους ακόμα τείνουν να αντιμετωπίζονται ως ανίατες νόσοι με προϊούσα πορεία προς τον εκφυλισμό της προσωπικότητας, τον κοινωνικό εκμηδενισμό και την καταστροφή κάθε προοπτικής ενός δημιουργικού μέλλοντος; Πώς μπορούμε να συναντήσουμε τις ακραίες αυτές ψυχικές εμπειρίες, με έναν τρόπο που να ανοίγει, αντί να κλείνει, προοπτικές ζωής;
Στο σεμινάριο που προτείνεται θα συζητηθεί καταρχήν ιστορικά η οικοδόμηση της ιστορίας της Τρέλας και θα αναζητηθούν εναλλακτικές αναγνώσεις των ακραίων αυτών ψυχικών φαινομένων, αναγνώσεις αποδόμησης του ψυχιατρικού αυτονόητου, οι οποίες καθιστούν μια ίαση εφικτή. Στη συνέχεια θα παρουσιαστούν πρακτικές εφαρμογές μοντέλων μη ψυχιατρικής αντιμετώπισης των ψυχώσεων, όπως αυτά υπάρχουν και καταξιώνονται τα τελευταία 40 χρόνια στην Ευρώπη και την Αμερική. Η θεωρητική προσέγγιση θα εκπροσωπήσει εν μέρει τη δουλειά και τη φιλοσοφία του παγκόσμιου κινήματος ανθρώπων με ψυχιατρική ή/και ψυχωσική εμπειρία, στην αυθόρμητη συνάντησή του με την συστημική ψυχοθεραπεία, σε μια Θεωρία της Ανάρρωσης (Recovery).
Τέλος θα αναζητηθούν τρόποι θεσμικών παρεμβάσεων στην Ελλάδα, ως προϋποθέσεις για μια, εναλλακτική προς την ψυχιατρική, συνάντηση με τις ψυχώσεις, και θα συζητηθούν θέματα ηθικής, δεοντολογίας και σχετικών πολιτικών στο χώρο της ψυχικής υγείας.
Το σεμινάριο απευθύνεται σε επαγγελματίες ψυχικής υγείας και φοιτητές αντίστοιχων ειδικοτήτων.
Πρώτη συνάντηση : 12 και 13 Μάη 2012
Συντονισμός: Δρ Άννα Εμμανουηλίδου, κλινική ψυχολόγος (Dr. Phil, MsC), συστημική ψυχοθεραπεύτρια (IGST), Πρόεδρος του Παρατηρητηρίου για τα Δικαιώματα στο Χώρο της ψυχικής υγείας. annaemmanouelidou@yahoo.gr
Πληροφορίες/δηλώσεις συμμετοχής: Παναγιώτα Παπαμιχαήλ, κλινική ψυχολόγος, συστημική ψυχοθεραπεύτρια, 2104513559, 6973680066, verapapamix@yahoo.gr
Τόπος : Έλλης 22, Καλαμάκι
Ώρες : 10.00 – 18.00 Σ/Κ
Κόστος : 80 ευρώ, 65 για φοιτητές
Θα δοθεί έντυπο υλικό.
Ομιλία: “Σχολική Ετοιμότητα”: πρώιμη ανίχνευση δυσκολιών και πρόγραμμα παρέμβασης
Το Κέντρο Αντιμετώπισης Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών και Συμβουλευτικής Γονέων,
Σας προσκαλεί το Σάββατο 07/04/2012 στις 18:00 στην Ομιλία με θέμα:
“Σχολική Ετοιμότητα: πρώιμη ανίχνευση δυσκολιών και πρόγραμμα παρέμβασης”.
Πιο αναλυτικά στην ομιλία θα εξεταστούν τα παρακάτω ζητήματα:
-
Ανίχνευση Δυσκολιών (Αθηνά τεστ, Άλφα τεστ)
-
Πρώιμη Παρέμβαση
-
Ψυχολογικές προεκτάσεις για το παιδί και την οικογένεια
Η ομιλία απευθύνεται σε γονείς, νηπιαγωγούς και εκπαιδευτικούς που ενδιαφέρονται να ενημερωθούν για την πρώιμη ανίχνευση πιθανών δυσκολιών, για τους τρόπους αντιμετώπισής τους και για τις ψυχολογικές παραμέτρους που προκύπτουν. Μετά την ομιλία θα ακολουθήσει συζήτηση.
Ο αριθμός θέσεων είναι περιορισμένος και γι’ αυτό η κράτηση θέσης είναι απαραίτητη.
Κρατήσεις γίνονται μέχρι και την Τετάρτη 04/04/2012
(τηλ. επικοινωνίας: 2106464898).
Η είσοδος είναι ελεύθερη.
Σας περιμένουμε!
Οι ομιλητές,
Μαρία Κουλούρη, Λογοθεραπεύτρια-Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας
Μαρία Σκόκου, Ειδική Παιδαγωγός MSc
Γιώργος Κεσίσογλου,Ψυχολόγος-Οικογενειακός Θεραπευτής MSc, Υποψήφιος Διδάκτωρ Α.Π.Θ.
Διεύθυνση:
Αργυρουπόλεως 14,
Λυκαβηττός, Αθήνα,
11471
Από τις οικογενειακές και σχολικές Συγκρούσεις στη Συνεργασία: Εργαστήριο
τι κάνουμε με τα βίαια και επιθετικά παιδιά
Εργαστήριο Συστημικής Θεραπείας: 31 Μαρτίου και 01 Απριλίου 2012
Στο εργαστήριο αυτό θα έρθουμε σε επαφή με τη μέθοδο της Μη Βίαιης Αντίστασης. Θα γνωρίσουμε πολύ συγκεκριμένες πρακτικές που στόχο έχουν να επαναφέρουν το κύρος των γονιών και των δασκάλων όταν αυτό έχει χαθεί : σε καταστάσεις όπου ο φαύλος κύκλος από τη μειούμενη «γονική» παρουσία και την παιδική κυριαρχία έχει κλιμακωθεί σε βίαιες πράξεις.
Το σημαντικό που χάνεται στις σχέσεις αυτές δεν είναι η εξουσία, αλλά η ενήλικη παρουσία, η συνείδηση ότι κάποιος ως μητέρα, ως πατέρας, ως δάσκαλος, βρίσκεται στο κέντρο και δρα έτσι που να μεταδίδει τα μηνύματα :
- Είμαι εδώ!
- Είμαι και θα παραμείνω ο πατέρας σου, η μητέρα σου, o δάσκαλός σου!
- Δεν θα υποχωρήσω σε σένα αλλά και δε θα σε εγκαταλείψω!
- Αγωνίζομαι για σένα και για τη σχέση μου μαζί σου, όχι εναντίον σου!
Οι πρακτικές της Μη Βίαιης Αντίστασης δεν είναι τεχνικές. Θα προσδιορίσουμε στάσεις και όχι δράσεις. Θα δώσουμε έμφαση στο πνεύμα που διέπει τα παιδαγωγικά μέτρα κι όχι στα μέτρα αυτά καθ’ αυτά.
Πλαίσιό μας οι αρχές της ισοτιμίας, της μη νίκης / ήττας, του σεβασμού, της ίσης αξίας, της συνεργασίας, σε μια συντροφική win/win στάση, έναν αγώνα δηλαδή για το παιδί κι όχι ενάντιά του.
Είναι το απόσταγμα της συστημικής σκέψης για τις ανθρώπινες σχέσεις και συγκεκριμένα για τις διαδικασίες κλιμάκωσης των αντιπαραθέσεων και τους τρόπους αποφυγής τους.
Απευθύνεται σε :επαγγελματίες ψυχικής υγείας, εκπαιδευτικούς και γονείς
Οργάνωση/επικοινωνία, δηλώσεις συμμετοχής : Παπαμιχαήλ Παναγιώτα, ψυχολόγος, συστημική θεραπεύτρια 6973680066
210 4513559
Συντονισμός : Νινέτα Γώδη, συνταξιούχος εκπαιδευτικός / παιδαγωγός, συστημική οικογενειακή σύμβουλος
Ώρες : 10.οο-16.οο, Σάββατο και Κυριακή
Κόστος : 100 ΕΥΡΩ
Τόπος : Έλλης 22, Καλαμάκι
Ron Coleman: Η ψυχική ανάρρωση δεν είναι μύθος
Το Καλειδοσκόπιο, μετάφρασε και επιμελήθηκε την διάλεξη του Ron Coleman «Recovery Works» στο συνέδριο “An Hour of Power”, που πραγματοποιήθηκε από το «Richmond Fellowship Western Australia» στο Perth της Αυστραλίας τον Μάρτιο του 2007. Ένα ενδεικτικό απόσπασμα:
Ποια είναι η κύρια δουλειά μας λοιπόν, ως συγγενείς και ειδικοί, όταν αντιμετωπίζουμε αυτούς τους ανθρώπους;
Κύρια δουλειά μας είναι να κρατάμε την ελπίδα. Να κρατάμε την ελπίδα εκ μέρους του ασθενή μέχρι να είναι έτοιμος να την κρατήσει ο ίδιος.
Και δεν κρατάμε την ελπίδα, όταν τους λέμε: “Καλύτερα να μην το κάνεις αυτό, δεν είναι καλό για σένα”. Κρατάμε την ελπίδα, όταν τους λέμε: “Πήγαινε, δοκίμασε πράγματα. Κι εγώ θα είμαι πάντα στο πλευρό σου. Θα είμαι εδώ και θα σε στηρίζω. Θα είμαι συνοδοιπόρος στο ταξίδι σου. Δεν μπορώ να κάνω εγώ τη δική σου δουλειά… αλλά θα είμαι μαζί σου σ’ αυτό το ταξίδι. Θα είμαι πλοηγός και σύντροφος σ’ αυτό το ταξίδι, αλλά δεν μπορώ να το κάνω εγώ για σένα”.
μπορείτε να διαβάσετε ή να κατεβάσετε ελεύθερα τη πολύ ενδιαφέρουσα αυτή διάλεξη εδώ: ron-coleman-1
Ζητούνται Άτομα για Έρευνα!
UPDATE: Η συλλογή συνεντεύξεων τελείωσε!
Στα πλαίσια της διδακτορικής μου διατριβής, για να συμπληρώσω το δείγμα των πληροφορητ(ρι)ών,
αναζητώ άνδρες & γυναίκες, 18-26 ετών, να συμμετέχουν σε ποιοτική έρευνα κοινωνικής ψυχολογίας για τις εργασιακές εμπειρίες νέων ανθρώπων στην Αθήνα.
Δίνεται αμοιβή για τη συμμετοχή σας! (1-1,5 ώρα συζήτησης για εργασιακές εμπειρίες)
Απαραίτητα στοιχεία συμμετοχής:
- να είναι 18-26 ετών
- να έχουν περάσει από 2-3 δουλειές (ακόμα και πρακτικές, part-time, “μαύρες”, καλοκαιρινές)
- να μην είναι αυτή την περίοδο μόνιμοι υπάλληλοι (στο Δημόσιο), ή σε μακροχρόνια απασχόληση.
Για επικοινωνία: 6981714143 – Γιώργος
Ισχύει μέχρι τα μέσα Φλεβάρη!
Τι είναι η Λογο-ψυχολογία (ή δια/του/λόγου ψυχολογία);
2 βίντεο από τη σχολή του Loughborough:
O Jonathan Potter παρουσιάζει την άποψή του για τη λογο-ψυχολογία (discursive psychology):
O Derek Edwards μιλάει για το ίδιο θέμα:
Ομιλία: “Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες και εκμάθηση ξένης γλώσσας”

- Ιδιαίτεροι τομείς δυσκολιών στην εκμάθηση των γλωσσών (η περίπτωση της ελληνικής και της αγγλικής γλώσσας)
- Πιθανές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες/Δυσλεξία
- Συμβουλές-Προτάσεις προς τους γονείς
Δημόσια Συζήτηση: Φαινόμενα Ανάδυσης σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης
Ο όρος Ανάδυση | Emergence χρησιμοποιείται στη φιλοσοφία, τη θεωρία συστημάτων, την επιστήμη και την τέχνη για να υποδηλώσει τον τρόπο με τον οποίο προκύπτουν πολύπλοκα συστήματα και σχήματα από μια πολλαπλότητα σχετικά απλών αλληλεπιδράσεων. Μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης είναι μια κατάσταση που θέτει σε άμεσο κίνδυνο την υγεία, τη ζωή, περιουσία ή το περιβάλλον.
Η Κοινωνική και Κοινοτική Αειφορία, το θέμα του εργαστηρίου, επιτρέπει συσχετισμούς που είναι σημαντικοί τόσο στις υλικές όσο και στις κοινωνικές πτυχές της αειφορίας. Πρόκειται με άλλα λόγια για το πλαίσιο μέσα στο οποίο ζούμε, που περιλαμβάνει κτίρια, δρόμους και υποδομές, καθώς και ανθρώπους που τα παράγουν, τα κατοικούν και τα χρησιμοποιούν. Μια άλλη έννοια που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον σε περιόδους όπως η δική μας είναι η Ανθεκτικότητα | Resilience.